Napster når topp 50

MP3-tjenesten Napster kan glise fornøyd og skrive under på at "all reklame er god reklame". Rettsak og bråk skysset dem inn på Internetts topp 50-liste.

Fildelingstjenesten Napster hadde i juli 5,408.000 besøkende, skal vi tro nettmålerne i Media Metrix. Mens Napster Inc. satt i retten og slet for å holde dørene åpne i kampen mot platebransjen, tikket besøkerne inn på selskapets internettsider, og dermed havnet Napster.com på 47.-plass på oversikten over de 50 mest besøkte nettsidene i forrige måned.

Media Metrix måler nettbruken til over 100.000 mennesker over hele verden, ved hjelp av frivillig spionprogramvare på hjemme- og jobbdatamaskinene deres.
Dette gjør resultatene langt mer nøyaktige enn hvis man benytter seg av rene spørreundersøkelser Les mer om nettmålinger:
Norske surfere vet ikke hvor de erSelskapet har i sommer slitt voldsomt for å overbevise domstolene i USA om sin uskyld. Platebransjen påstår at Napster, som opererer et sentralt nettverk som fungerer som indeks for musikkfiler på folks hjemmedatamaskiner, tilrettelegger for piratkopiering i stor skala.
Les mer om Napster-saken:
Napster i retten igjen i morgen
Napster har rekordtall etter krav om stenging
Napster kjøper dyrebar tid
Ikke så enkelt å skru av Napster
Nix mer MP3 for Napster
Selskapet hevder selv de har 20 millioner brukere, og tallet på besøkende er svært høyt i forhold til at Napsters brukere ikke behøver å gå innom nettstedet når de først har lastet ned programvare som gjør MP3-deling over Internett enkelt.


Også andre fildelingssider opplevde enorm trafikk i dagene rundt rettsaken. Nettsidene til Scour.com var for eksempel blokkert i flere timer.

Øverst på juli-listen fra Media Metrix kom America Online med 62 millioner besøkende på nett- og proprietære sider. Så følger Microsoft og Yahoo!, med henholdsvis 50 og 49 millioner besøkende.

Til toppen