FORBRUKERTEKNOLOGI

Napster starter ny musikktjeneste

Det er ventet at Napster i dag vil lansere en bedre abonnementstjeneste for digital musikk.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
3. feb. 2005 - 08:41

De fleste musikknedlastingstjenester satser på å ta betalt per musikkspor av kundene. Et alternativ har likevel vært å tilby kundene en abonnementsordning som gjør at kundene kan lytte til alt de orker for en fast, månedlig sum, uten at kundene har kunnet lage permanente kopier av musikken.

I dag, hvor mange digitale musikkspillere er bærbare, er denne typen abonnementsordninger ganske uegnet, siden muligheten for å kopiere musikken over på den bærbare enheten, ikke har vært til stede.

Napster vil nå benytte en mulighet i Microsofts kopisperreteknologi som tillater abonnementstjenester å flytte musikk over til mobile enheter, samtidig som brukerne hindres i å lage permanente kopier. Dette skriver Wall Street Journal.

Det er ventet at tjenesten, Napster To Go, vil koste omkring 15 dollar i måneden.

Tjenesten vil ifølge Wall Street Journal gjøre det mulig å laste ned musikk til en PC, deretter overføre den til brukerens bærbare enheter, slik det gjøres med for eksempel iTunes. Brukerne kan da fylle opp musikkspillerne med så mange låter de har plass til. Kravet for å beholde låtene er at de bærbare enhetene kobles til brukerens PC minst én gang i måneden, slik at Napster over Internett kan verifisere at brukeren forsatt er et betalende medlem. Avslutter brukeren abonnementet, blir låte ikke lenger spillbare.

Napster To Go skal være kompatibel med alle spillere som støtter Microsofts DRM-teknologi.

    Les også:

Det er ifølge Wall Street Journal delte meninger om hvorvidt denne typen tjenester vil kunne bli noen suksess. Sjef for Apple og konkurrent til Napster, Steve Jobs, sier i et intervju at han ikke tror det er mange som er villige til å betale 180 dollar i året for å abonnere på musikk de ikke eier permanent.

- Når du leier ting, ender du til slutt opp uten noe som helst, sier Jobs.

Andre mener derimot at abonnementstjenester vil ha en bedre mulighet til å lokke til seg tidligere piratkopister enn tjenester som iTunes. Dette skyldes at brukerne av abonnementstjenestene kan låtte til lytte til hele musikksamlinger av artister som Rolling Stones eller Eminem uten å måtte bekymre seg over å ende opp med en veldig stor regning til slutt.

En undersøkelse gjort blant 300 eiere av bærbare musikkspillere gjort av analyseselskapet Parks Associates, viser at omtrent åtte prosent anser seg selv som sannsynlige brukere av en tjeneste hvor man betaler 10 dollar i måneden for en musikktjeneste som inkluderer flyttbarhet.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.