Når designere leker

Selv verdens hotteste webdesignere lager kjedelig design - fordi det er det mange kunder vil ha. Det New York-baserte designbyrået Razorfish er forbilde for mange unge webdesignere, og i deres private "sandkasse" Rsub er det fritt frem for kreativiteten, skriver Spray GKs Jan Omdahl i dagens Stjernestreif.

"

Når en lang arbeidsdag er over for webdesignerne i Razorfish, er det ikke snakk om å gå hjem til gullfisken. Nei, da dukker man ned i The Razorfish Subnetwork, forkortet Rsub, for å leve ut kreative, innholdsmessige og teknologiske idéer det ikke er tid, budsjetter eller mening i å benytte i betalte prosjekter for kunder.

Rsub inneholder alt for mye rart til at det er mulig å beskrive det her. Bare noen stikkord:

- The Blue Dot, et eget nettsted med all verdens innhold innenfor områdene kunst, fotografi, litteratur.

- Bunko!, en samling nettbaserte spill.

- TypoGRAPHIC – en digital utforskning av typografiens muligheter og begrensninger.

- Disinformation, en "søkemotor for subkultur".

Rsub er forfriskende saker – enten du er frustrert webdesigner eller bare en vanlig nettbruker som er lei av snusfornuftig, uinspirerende webinnhold.
"

Til toppen