Når det nyttige blir det behagelige

Reiselivs-tjenester går det femten av på dusinet på nett. Av de praktisk brukbare og nyttige derimot, kjenner jeg bare én.

Denne ene reiselivs-siten er til gjengjeld et skoleeksempel på at ren nytelse kan bygges på noe så prosaisk som oppdatert informasjon og nytteverdi.

Noen typer nettsteder og nettmagasiner er mer utbredte enn andre. Siter med datanyheter er én slik stor gruppe, helse-nettsteder er en annen.

En tredje stor gruppe, der det finnes millioner av sider globalt, er reise-nettstedene. Med suksessrike sites som Lonely Planet, Discovery Travel og Time Out i bresjen for sjangeren, er det heller ikke til å undres på at mange forsøker å etterligne. - Dette så meget mer som vi snakker om en bransje der annonsørkronene sitter løst, samtidig som muligheten for integrering av reisebestilling, hotellbooking osv. skaper mange og interessante økonomiske muligheter.

Hvis man har brukere.

Og det er nettopp for å lokke til seg brukerne at så mange reise-nettsteder søker å øke sin nytelses-appell. "Drømme seg bort på nett" ser ut til å være mottoet mange steder. Hvilket selvfølgelig er vel og bra. Men hvis man nå faktisk skal reise et sted (og ikke bare drømme seg bort) er det faktisk mer man er ute etter.

Det er her mitt favoritt-reisenettsted kommer inn. Det heter Globopolis og dekker de mest spennende storbyene i mellomeuropa - Praha, Budapest, Berlin, Warzawa, Wien og denslags. Og det mest interessante med Globopolis er faktisk ikke bildene (de fleste drømme-nettsteder baserer seg primært på eye-candy), men rett og slett informasjonen. Den er nemlig uovertruffen:

Navigasjonen lar deg velge dagsaktuelle programmer for kino, teater, konserter, opera, utstillinger osv. osv. for den byen du har valgt. Du finner alt du trenger av informasjon om restauranter, klubber, utesteder, museer og gallerier. I tillegg finner du alt det praktiske som valuta-informasjon, bykart, offentlig transport, værkart og sånt. Og til slutt er også det praktisk kommersielle som hotellreservasjon, booking av leiebil etc. også til stede, uten at det gjør mer av seg enn tekstlinker i navigasjonen.

Det beste er at det hele er så grundig, så gjennomoppdatert og så flytende og sirkulerende informativt, at du faktisk føler du får et helt reelt grep på byens puls. At du på veien har begått minst et femtitalls annonsebærende klikk, er naturligvis en bonus sett fra nettstedets egen side, samtidig som det faktisk ikke oppleves det minste sjenerende for deg som bruker.

Dette er slik et godt grensesnitt bør fungere, etter min mening - og det er en både nyttig, praktisk og spennende måte å planlegge en storbyferie på.

- Eller kanskje det bare er meg som er en spesielt praktisk anlagt drømmer.

Til toppen