Når e-butikkene stoppes av dørterskelen

Fortsatt er det mye som gjenstår før e-handelsaktørene klarer å gi kundene 100 prosent service. Levering hjem på døra er ikke alltid like enkelt, spesielt fordi de fleste mottakerne er på arbeid hele dagen...

LetsBuyIt og CoShopper er to av de kraftigst markedsførte handletjenestene i den norske nett-dammen. Begge felleskjøpene selger varer over nettet som så skal leveres så nært kunden det lar seg gjøre.

Men det er ikke alltid like lett å få oppfylt egen markedsføring og kundenes krav til service. Mens distributøren ønsker å levere på døren i arbeidstiden sin som er mellom klokken 09 og 17 på dagen, kommer privatkundene hjem fra jobb etter vanlig arbeidstid.

Og møter en lapp på døra.

En kunde digi.no har vært i kontakt med måtte vente lenge på feil vare og det faktum at man til slutt selv måtte gå på posten og hente esken(e). Flere besøk på døra midt på dagen hjalp ikke så mye, selv om varen ble fraktet tre ganger av UPS. For når den først kom frem, lignet den ikke helt på den hun hadde bestilt over nettet.

Det var LetsBuyIt kunden hadde handlet hos og det var UPS som ikke greide å koordinere leveringene.

I all rettferdighet skal det sies at det ikke var noe problem å få returnert de ekstra boksene.

- Vi er ikke fornøyd med måten dette gjøres på, men kunden kan ringe UPS og avtale alternativt leveringssted. Mange av våre kunder registrerer seg med jobbadressen for å unngå hjemlevering til tomt hus. Vi er i oppstartsfasen, og ting lugger litt ennå, men vi startet et prosjekt før jul på automatisering av hele bestillings-, betalings- og leverings-prosessen. Vi regner med å sluttføre dette i februar for å unngå

menneskelig svikt, sier PR-sjef Rune Sjøhelle i LetsBuyIt.com.

Men hvordan skal det bli i fremtiden, når hver pølse med brød skal bestilles over nettet?

De store vinnerne i dette spillet er de som har etablert spesialtilpassede distribusjonsnettverk som kan takle det enorme trafikkvolumet.

UPS steg 40% på én dag da de ble introdusert på børsen ifjor, og på grunn av web-tilrettelagt sporing av pakker fikk ups.com 57% økning i besøkende pr. uke rett før jul. FedEx' besøk steg med 94 % i samme periode.

I Norge konkurrerer UPS og FedEx med DHL, Linjegods og andre, men den argeste konkurrenten er nok Posten.

- Når netthandelen virkelig tar av i Norge vil det åpenbart føre til sterk økning i pakketransporten. Over de neste fem årene ser vi for oss en akkumulert portoinntekt på én milliard kroner, spår administrerende direktør i Posten Fjernhandel, Rolf Erik Hasle.

Posten har mange satsninger på gang for å tilpasse seg det nye markedet.

- Det er et faktum at mange fortsatt kvier seg for å legge igjen kredittkortnummeret sitt på nettet, slik at vi vil opprette en ordning med hjemmebetaling. For å forkorte leveringstiden må det også brukes mellomlager som er nært kunden.

Dette vil spesielt gjelde for Postens eget nett-varehus, Escape.no, som er et forsøk på å komme inn og etablere et varemerke samt kapre markedsandeler på netthandel i norge med støtte fra Postens allerede etablerte nettverk.

- Vi må lære skikkelig hvordan dette markedet fungerer, for eksempel må vi markedsføre de tjenester vi har, slik som hjemkjøring, bedre, mener Hasle.

Til toppen