Når eplet faller oppover

Salige Newton konstaterte at eplet faller nedover. I vår nye økonomi møter jeg stadig mennesker som hevder at eplet ikke lenger faller ned, men opp.

Det er selvfølgelig de økonomiske tyngdelovene jeg tenker på. Skal man tro revisjonistene som har opphevet den økonomiske tyngdekraften, er det Internett som forandrer alt: Nå er det fritt frem for alle å bygge merkevare på Internett uten hensyn til kvalitet.

Merkevarebyggingingens ABC fra den gamle økonomien, har alltid startet med kravet om et godt og kundetilpasset kjerneprodukt. Internett forandrer ikke på det. Deretter sminker man produktet med reklame og PR for å gjøre det mer attraktivt og særegent. Internett forandrer heller ikke på det, slik mange tror.

Denne gravitasjonskraften kan ikke oppheves, ei heller for merkevarebyggere i cyberspace.

Det siste utspillet fra revisjonistenes rekker, kommer fra Norges Orienteringsforbund. De mener at Internett vil gi dem flere tilskuere. Foreningen er bekymret for at TV-kanalene nøler med å overføre NM i natteorientering. Derfor vil de ta internettet i bruk for å øke interessen for sporten. O-forbundets leder forteller at de planlegger live web-sendinger fra mesterskapene.

Hans håp er tilskuere skal strømme til www.orientering.no for å se på.

Jeg tror forbundets leder blir skuffet og våger å påstå at o-løperne ikke har flere tilskuere om to år enn det de har i dag hvis de gjør noe med kjerneproduktet. internettet i seg selv kommer ikke til å styrke "brandet" eller forandre oppslutningen om orienteringssporten.

Revisjonistenes problem er at de glemmer kundene.

I dot.com-økonomien synes det bestemt at fordi det er billig å produsere og eksistere, så er det enkelt å lykkes. Slik er det ikke. Kundenes krav til kvalitet er minst like høyt nå som det alltid har vært. Sannsynligvis blir dette kravet enda høyere fordi mange kommer til å publisere meningsløst ga-ga kun fordi det er billig og at verden vil bedras.

All erfaring viser at når tilbudet øker blir vi mer kresne. Jeg tror at mediefremveksten på Internett gjør oss mer kresne til innhold, og vi vil avsky butikker, portaler, nettsteder eller TV-kanaler (som snart er to sider av samme sak) som har dårlig innhold.

Eplet faller altså ikke oppover. Vi er rasjonelle mennesker som ikke deler rundhåndet ut med tiden vi har tilgjengelig. I våre valg blir vi mer og mer bevisste på å bruke tiden på kvalitet og underholdning som interesserer oss.

Men det er grålysning også for orienteringsløpere i cyberspace. Flommen av TV-sendinger på Internett vil føre til spesialisering og ensretting. Endelig får vi TV-kanaler for de spesielt interesserte. I det perspektivet er det mulig også for de med kart og kompass å finne nye veier for å spre sitt budskap. Men det er slik at kun de som allerede er interessert i sporten vil surfe inn på O-kanalen. De som ikke er interessert i sporten, vil bruke tiden på noe annet.

Internett er en ny kanal som blant annet egner seg til distribusjon, relasjonsbygging, markedsføring, kommunikasjon og salg. Hvis orienteringsforbundet ønsker å bygge en sterkere merkevare, blant annet ved å bruke Internett, må de gjøre noe med kjerneproduktet (sporten og arrangementene).

Distribusjonskanalen kan ikke forandre på det faktum at de fleste synes det er kjedelig å se på mennesker som leter etter hullmaskiner i skogen.

Til toppen