Når bilprodusenten BMW skal markedsføre seg i år 2001, markerer de seg som trendsettere innen det tunge merkevaresjiktet: De har forstått hva
trenden push-til-pull egentlig betyr, og tar konsekvensen av det.
Resultatet kan du se på www.bmwmovies.com.
I stedet for å bruke mesteparten av budsjettet til å kjøpe reklametid på TV (tradisjonell push-kommunikasjon), putter BMW i stedet pengene i selve produksjonen, og ender opp med reklame som publikum faktisk kan tenkes å være interessert i å oppsøke aktivt (pull).
Bilprodusenten har altså fått en serie kjente regissører til å lage spennende og interessante kortfilmer, med skikkelig manuskript, skikkelige Hollywood-produksjonsverdier, og ikke minst: Skikkelige filmstjerner. Resultatene distribueres via web, og kan sees gratis av alle som ønsker det.
Med andre ord: Et klassisk lærestykke i kommersiell pull-kommunikasjon.
Klikker du deg inn på BMWmovies, kan du for eksempel se stjerneregissør Guy Richie's kortfilm med kona Madonna i hovedrollen. Filmen varer i ca åtte minutter, og jeg lover deg at det er få dødpunkter underveis. At det også er en BMW inne i bildet, blir tilsynelatende irrelevant i forhold til historien. Men selvfølgelig bare tilsynelatende, ettersom dette er produktplassering i sin hittil mest rendyrkede form.
Det er for øvrig også interessant at nettopp web blir kanalen når produktplasserings-strategien dras så langt som dette. Interessant fordi der filmlerretet er et klassisk push-medium, er webben det optimale medium for pull-kommunikasjon: Innholdet er alltid tilgjengelig for den som velger å oppsøke det, når brukeren ønsker og der brukeren er.
Om man selger flere biler på denne måten gjenstår å se. Men at man får mer presseomtale av det, er selvfølgelig ubestridelig ...