Når mobilen blir lommebok

Ta med deg mobilen til kassa i favorittbutikken. Du får et nummer av kassapersonalet som du taster inn på mobilen. En tekstmelding eller mail forteller deg at transaksjonen er i orden. Du kan sjekke på Internett etterpå.

Det svenske selskapet Mint AB lanserte denne uken sin første tjeneste for handel over mobiltelefon. Selskapets sjef og gründer, Patrik Mossberg (bildet) lover å ekspandere med flere tjenester og i flere geografiske områder.

Det svenske selskapet Mint AB håper på å gjøre suksess med sin betalingsløsning over mobiltelefon. Mandag lanserte selskapet sin løsning i Stockholm, og tjenesten er allerede i bruk ved flere butikker i den svenske hovedstaden.

Løsningen fungerer slik: Man går frem til kassen og tar med seg den eller de varene man ønsker å kjøpe. Varene blir slått inn på kassen og et kostnadsfritt nummer kommer opp på skjermen. Dette nummeret taster man inn på telefonen og handelen er gjennomført. Hvis beløpet er større enn den beløpsgrensen man har bestemt seg for, taster man inn en PIN-kode.

Kvitteringen får man via en SMS-melding eller en mail. Oversikt over bruk og saldo får man nettsiden til selskapet.

- Dette er bare begynnelsen. Vi kommer til å ekspandere både geografisk og med nye funksjoner til våre tjenester. Til våren kommer det blant annet en tjeneste som gjør at man kan sende penger mellom brukerne. Samt kan man samle poeng i tilknyttede butikker eller bestille varer direkte over mobilen, sier Patrick Mossberg, en av gründerne bak Mint, i en pressemelding.

Selskapet hevder at sikkerheten er meget høy, og at den er minst like høy som andre betalingsløsninger.

Det skal også bli gratis å kunne bruke tjenesten. Man kan velge om man vil betale inn pengene på forskudd eller om man vil åpne en kreditt hos Mint. I det siste tilfellet må man betale en faktura som kommer i posten hver måned.

Selskapet er finansiert av det svenske investeringsselskapet Ledstiernan , som eier 49 prosent av aksjene. Dette betalte de 50 millioner kroner for.

Til toppen