Når tallene blir mer enn statistikk

Det er faktisk ganske gøy å kaste digre tall i hodet på hverandre. Men det er kanskje på tide å skifte fokus fra oppslagstall i millionklassen til de ikke fullt så høye inntektene på nett?

Du lurer kanskje på hvorfor man i all verden snakker om hits som i musikkbransjen? Eller sideoppslag som på et bibliotek? Og hvorfor behøver man i det hele tatt å få servert tall fra en tjener?

Når rammebetingelsene for målingene bestemmes av hvor mange rammer du har på tjenesten din, er det kanskje ikke så rart at de pengesterke menneskene utenfor kyberrommet nøler med å tro deg.

Jo høyere oppslagstall en internett-tjeneste har, jo mer skeptisk blir omverdenen.

I et medium der tilbudet av informasjon er så enormt at etterspørselen alltid vil henge etter, er det medierådgiverne som trenger rådgivere.

Uten å ha noen felles oppfatninger om hva vi egentlig snakker om når vi diskuterer servermålinger, er det nå tvingende nødvendig å få på plass felles begreper. Alle tall og statistikker som dukker opp i forbindelse med Internett må få en felles mening, enten man jobber med salg av databrikker eller markedsfører dresser hos Varners.

Det er først når internettbransjen begynner å skjele til en annen, mer familiær skjerm, at disse mediemeglerne, som er et helt avgjørende mellomledd for om annonsørene skal grave i pengesekken eller ikke, ser ut til å våkne.

Medieaktørene i den nye mediebransjen må gå foran og skape en felles standard slik man kom frem til etter at kommersiell TV kom på det norske mediekartet mot slutten av 80-tallet.

Da fikk vi etterhvert Norsk TV-Meter Panel.

Faste PC-paneler er imidlertid svært kostbare i drift. Analysebransjen mener fragmenteringen på Internett vil føre til at en mengde "meter" må settes ut blant brukerne for å få tallene representative. Et bevis for at Internett ikke er et massemedium, javel, men like fullt må man spille på lag med de gamle, gode inntil det en dag ikke er noe som heter fjernsyn i stua lenger.

Eller radio, PC, telefon eller faks.

I løpet av få år befinner alt seg i en stor, svart kommunikasjonsboks der kringkasting i tradisjonell forstand er en saga blott, og eksponeringer kun er til for å blidgjøre det annet kjønn.

Inntil da må internettbransjen våkne opp og få på plass målinger verifisert av en tredje, uavhengig part. Klarer den ikke det, vil de eneste svarte tallene den leverer, være statistikk!

Til toppen