Ikke regn med at dronebasert pakkelevering kommer til byer med det første, selv om NASA er i ferd med å utvikle trafikk-kontrollsystemer for slike lavtflygende maskiner. (Foto: Google YouTube-video)

NASA utvikler trafikksystem for droner

Skal kunne hindre kollisjoner i luftrommet.

Ubemannede fly, ofte kalt droner, har på få år blitt veldig populære, både blant privatpersoner og ulike typer virksomheter. I det siste har vi hørt om at både Amazon og Google vurderer å bruke droner til pakkelevering.

Men det er mange utfordringer knyttet til slik virksomhet. Det fungerer vanligvis greit nok når et fjernstyrt fly får ha luftrommet mer eller mindre alene. De privateide og kommersielle dronene flyr jo ikke så høyt. Men så snart dette luftrommet må deles mellom flere enheter, økes faren for uhell.

Dessuten må de også kunne forholde seg til andre typer hindringer, både faste – som trær og antennemaster, og mer flyktige, som fugler. Det ville være kjedelig om en drone med en vekt på et tosifret antall kilo plutselig styrter midt i byens hovedgate fordi den har krasjet med en måke.

Denne uken kunne New York Times avsløre at forskere NASA er i ferd med å utvikle trafikk-kontrollsystemer for lavtflygende fly, typisk under 500 fot (omtrent 150 meter). Ved Moffett Field-anlegg i Mountain View, ikke langt unna Googles hovedkvarter, utvikles det nå et trafikk-kontrollsystem for droner.

– Med ett om gangen kan man få dem til å fungere og sikre dem, men når du har et antall i drift i det samme luftrommet, finnes det ikke infrastruktur til å støtte dette, sier Parimal H. Kopardekar, forskeren som leder hele NASAs NextGen-Airspace Project.

Systemet skal i likhet med ordinære flygekontrolltjenester overvåke vær og trafikk i luftrommet. Fordi dronene er såpass lette, kan vind være en utfordring. Dessuten skal systemet sørge for at dronene ikke flyr inn i bygninger og andre konstruksjoner, samt i andre luftfartøyer i samme høye, inkludert vanlige helikoptere.

Amazon vil levere pakker med selskapets PrimeAir-droner.
Amazon vil levere pakker med selskapets PrimeAir-droner. Bilde: Amazon

Men systemet som NASA utvikler skal i liten grad involvere mennesker. I stedet vil datamaskiner og deres algoritmer fortelle dronene hvor de kan eller ikke kan fly.

Neste år

Kopardekar tror ikke at pakkelevering vil være blant de første, kommersielle bruksområdene for ubemannede fly av denne typen. Derimot regner han med at slike fartøyer snart vil bli brukt kommersielt i forbindelse med overvåkning av eiendom og innen jordbruk.

– Innen jordbruk håper jeg vi vil se at det skjer noe i løpet av det neste året, sier han.

Pakkelevering, derimot, tror Kopardekar først vil komme om kanskje fem år, og da i områder med svært spredt bebyggelse. Når det gjelder bruk av slike enheter i byene, er han ikke sikker på at det vil skje i det hele tatt.

– Man har teknologidelen på den ene siden, og delen med offentlig aksept på den andre siden, og begge må utvikles videre. Dersom dronene tas over av kjeltringer, hvordan kontrollerer du dem? Hvordan får du dem til å lande trygt og ta av i nærheten av en bestemor som driver med hagearbeid og barn som spiller fotball, spør Kopardekar.

Men det at dronen kan bli stanget ned av en vær, som i videoen nedenfor, er nok ikke det som skaper mest hodebry hos NASA.

    Les også:

Til toppen