Nasjonal PC-hjelp skal presse små aktører

PC-hjelp om kvelden er blitt god butikk for mange små aktører, men nå kan en ny stor aktør ta deler av markedet.

Stadig flere går til innkjøp av PC-er, trådløst nettverk og annet IT-utstyr, og norske hjem har aldri hatt så mye ny teknologi som nå. Men veldig mange sliter med oppstartsproblemer, og trenger hjelp på stedet med å installere og konfigurere utstyret skikkelig.

Dette har fått små private aktører til å etablere seg som selskaper med tilbud om billig PC-hjelp. Hjelpen annonseres på alt fra små rubrikkannonser i aviser til tilfeldige plakater på butikkvegger.

Nå skal en ny og stor aktør etablere seg med tilbud om landsdekkende IT-support for privatkunder og små og mellomstore bedrifter.

IT-selskapet Metro On-Site tilbyr tjenester som er bygget rundt et nettverk av lokale kontraktører som leies inn av Metro On-Site på hver jobb. Selskapet har tilknyttet teknikere over hele landet.

Selskapet lover hjelp på kort varsel enten hjemme privat eller på kontoret.

Daglig leder Andreas Lydersen mener det er et stort udekket behov for PC-hjelp.

- Mange privatpersoner trenger hjelp til små data- og nettverksproblemer hjemme hos seg selv, og situasjonen er den samme hos tusenvis av små og mellomstore bedrifter uten intern IT-kompetanse, forteller han.

Det kan dreie seg om alt fra å installere trådløst hjemmenettverk til å oppsett av nye PC'er i et mindre firma.

Han mener nordmenn er usedvanlig teknologiinteresserte, og folks hjem har etterhvert blitt overfylt av tekniske løsninger som det krever en viss kunnskap å holde orden på.

Hele tjenesten er bygget rundt et digitalt administrasjonssystem utviklet spesielt for Metro On-site. Ved første kontakt blir bestillingen registrert i systemet, hvorpå man tildeles første tilgjengelige tekniker i sitt område. Kunden forespeiles å hele tiden bli holdt informert om status, og blir kontaktet for å avtale tidspunkt for hjemme- eller bedriftsbesøket.

Løsningen er også utviklet for partnere som ønsker å levere konsulenttjenester gjennom Metro On-site.

- Ved å formidle oppdrag inn i systemet har partnere mulighet til å levere konsulenttjenester over hele landet, ha kontroll på status og samtidig tjene en andel av omsetningen på saken, sier Lydersen, som hevder allerede å ha flere aktive partnere.

Til toppen