Nationaltheatret bløffer om Internett-bestilling

Bruk ikke Internett hvis du skal bestille billetter til Nationaltheatret. Du havner garantert bakerst i køen.

Erfaringen er som følger: Ved 15:30-tiden onsdag settes strek for en arbeidsdag som startet åtte timer tidligere. Oppmerksomheten vies tenåringssønnens ønske om et teaterbesøk fredag kveld, aller helst "Skyggen" på Torshovteatret. Nationaltheatret.no har et eget opplegg for bestilling. Noen tastetrykk, og skjemaet er oversendt.

Noen minutter på fire kommer svaret per e-post: "Vi takker for henvendelsen og du vil få svar i løpet av neste ordinære arbeidsdag. Skal du bestille billetter til en av dagens forestillinger, vennligst kontakt oss på tlf. 815 00 811." Beroliget utsetter jeg eventuell ringing til dagen etter, og skrur opp volumet på den virtuelle ringeklokken som varsler når det ramler inn ny e-post.

Noen minutter på elleve torsdag morgen plinger det for denne tilbakemeldingen: "Takk for henvendelsen! Vi er dessverre utsolgt på nevnte dag. For mer informasjon, vennligst kontakt oss på tlf 815 00 811."

Telefonnummeret opplyser om stor pågang, men beroliger meg med det som antakelig kalles norsk køntrimusikk. Innimellom lespende klagemål om svak erotisk innsats får jeg høre at jeg rykker stadig framover i køen. Til slutt er jeg nummer to. Så blander en pikestemme seg inn i autosvarsystemet. Jeg er i mål.

Piken forklarer at det er én billett igjen. Jeg kan reservere den. Og ringe igjen for å høre om en eventuell avbestilling kan la meg øke til to billetter. Teatret fører ingen venteliste. Det har de ikke kapasitet til. Jeg forklarer at jeg entret min opprinnelige bestilling i går ettermiddag, og lar det være underforstått at jeg burde ha fått billett før de som ringte etter at jeg sendte av gårde min internettbestilling.

- Internettbestillingene håndteres manuelt, forklarer piken vennlig. - Den første meldingen du fikk, ble generert automatisk fordi vi ikke hadde kapasitet til å håndtere annet enn innkommende telefoner. Vi prioriterer telefonhenvendelser framfor e-post.

Det var med andre ord en tilfeldig pause i telefonstrømmen som gjorde at jeg først fikk utsolgt-meldingen nesten to timer etter at billettkontoret åpnet torsdag morgen. I tidsrommet mellom internettbestilling og internettavslag har billettkontoret tatt imot rundt fem timer med telefonhenvendelser.

Moralen er helt entydig.

En annen sak er også interessant.

- Du kan ikke hente billetten på Torshov, fordi der har de problemer med billettsystemet. Du må hente den på Nationaltheatret.

Livet var enklere den gangen damen bak luken krysset meg av på ønsket sitteplass allerede før jeg betalte.

Til toppen