ÅPEN HØRING FREDAG: Nav-ledelsen og en rekke andre aktører blir i dag grillet i en åpen høring på Stortinget om etatens mislykkede IT-satsing. (Foto: Trond Lepperød)

– Nav er på «brevgiro-nivå»

Det var delte meninger blant Nav-tillitsvalgte da Stortingets kontrollører i en høring fredag ville vite om de har tillit til dagens Nav-ledelse.

Spørsmålet ble stilt under den åpne høringen i Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité om Navs feilslåtte IT-satsing. Høringen kom i stand etter Riksrevisjonens harde kritikk av Navs IKT-satsing tidligere i høst.

– Har dere tillit til den ledelsen også i fremtiden, de personene som er i ledelsen av Nav, spurte Høyres Michael Tetzschner.

Les også: Nå må Nav svare for seg

Blandet

Leder Stein-Arne Hammersland for Akademikerne Nav slo fast at han har «veldig god tillit» til ledelsen.

– Vi opplever, i motsetning til noen andre, at vi får informasjon og blir tatt med på råd, sa han.

Leder Hanne Nordhaug for NTL Nav hadde et annet syn.

– For at Nav skal fungere godt videre, må det endringer til i ledelsen i Nav, sa hun.

Parat Nav-leder Anne Lunderbye Wang deltok ikke i høringen, men «støtter Joakim Lystad i beslutningen om å stoppe det store moderniseringsprosjektet».

Arbeids- og velferdsdirektør Lystad skulle forklare seg senere fredag. Det skulle også tidligere arbeidsminister Anniken Huitfeldt (Ap) og dagens arbeidsminister Robert Eriksson (Frp).

– På «brevgiro-nivå»

Riksrevisor Per-Kristian Foss fastslo da han presenterte sin rapport i oktober, at Nav i dag ikke har de datasystemene de skal ha for å kunne fungere.

Ifølge Riksrevisjonen er 723 millioner kroner hittil blitt brukt i etatens utviklingsprosjekt innen informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT).

Planen var å bruke over 3 milliarder kroner mellom 2012 og 2018 for å gjøre alle Navs tjenester moderne og digitale, men prosjektet ble skrinlagt i oktober i fjor.

Navs IT-sjef Nina Aulie sluttet for en måned siden brått i jobben.

Under høringen fredag kom det på nytt fram at noen av Navs systemer er utdaterte.

– En del dokumenter blir sendt inn elektronisk, tatt ut skriftlig, skannet og sendt elektronisk videre. Det burde være en helt unødvendig prosess i 2014, sa Hammersland.

– Som enkelte Nav-ansatte uttrykker det: Vi er på «brevgiro-nivå». Det er vel et stadium de aller fleste av oss har forlatt, sa han.

– Tapte 340 millioner

I en intern Nav-rapport kommer det fram at etaten kan ha tapt nærmere 340 millioner kroner i forsøket på å digitalisere egne tjenester, skriver Dagens Næringsliv.

– Internrevisjonen fastslår at 110 til 170 millioner sannsynligvis er tapt som følge av oppskalering, nedskalering og reorganisering, bekrefter utviklingsdirektør Ingunn Midttun Godal overfor avisen.

Ifølge den interne rapporten fra april er det også mulige ekstra tap på mellom 100 og 180 millioner kroner.

– Penger har gått tapt som følge av omleggingen av moderniseringsprogrammet, men vi tror tapene hadde vært større dersom vi ikke hadde stoppet og replanlagt programmet høsten 2013, sier Godal.

Riksrevisjonen slår fast at «midler har gått tapt» uten å tallfeste summen.

    Les også:

Til toppen