Nav svarer ansatt

– Det er svært sjelden vi opplever så omfattende problemer, skriver Navs IKT-direktør.

Dette er et svar på et leserinnlegg fra en anonym Nav-ansatt, som digi.no har publisert torsdag. Svarinnlegget fra Nav er signert IKT-direktør Nina Aulie.

Det er svært sjelden vi opplever så omfattende problemer som vi hadde mandag formiddag. Både brukere og ansatt ble berørt, heldigvis førte det ikke til noen forsinkelser i utbetalinger til brukere som sender oss meldekort via nav.no.

Årsaken til problemene var at strømmen gikk da Hafslund byttet trafostasjon. Samtlige av NAVs systemer ble rammet.

Ved strømbrudd har vi en reserveløsning, basert på batteri og dieselaggregat, som skal sørge for at vi fortsatt har våre tjenester tilgjengelige for publikum og ansatte. Denne fungerte først som normalt, men da strømmen kom på igjen fikk vi en overspenning som slo ut reserveløsningene. Da mistet samtlige av våre systemer strøm. Når vi startet systemene opp igjen, måtte dette gjøres på en kontrollert måte og i riktig rekkefølge. Underveis i denne oppstartprosedyren mandag ble det avdekket følgefeil som måtte rettes før både våre ansatte og brukerne kunne få tilgang til systemene igjen.

Det er heldigvis sjelden at vi har hendelser som er så omfattende, men målet er alltid å redusere risikoen til et minimum. Vi vil nå ha en tett dialog med Hafslund og andre leverandører om hvorfor strømbruddet fikk så store konsekvenser for våre systemer, slik at vi kan gjøre det vi kan for å hindre at dette skjer en gang til.

Vi beklager på det sterkeste alle utfordringer denne hendelsen fikk for våre brukere og våre ansatte. Telefonisystemene var tilgjengelig fra kl. 10:30, etter å ha blitt satt ut av drift ca 10.15. Publikumsløsningene var tilgjengelig først fra kl. 15:15, og øvrige løsninger en time senere. Det har ikke gått data tapt som en konsekvens av feilsituasjonen, og alle som har levert meldekort får penger utbetalt uten forsinkelser.

Når det gjelder situasjonen rundt modernisering, har Joakim Lystad redegjort for bakgrunnen for de vanskelige valgene blant annet i VG for kort tid siden. Beslutningen som ble tatt var vanskelige, men nødvendige. Målene for moderniseringsarbeidet ligger fast, men vi skal organisere det på en annen måte, og vi skal sørge for å levere uførereformen til fristen 1.1. 2015.

Vi skal fortsette å modernisere NAV og utvikle ikt-systemene våre til glede for våre ansatte og våre brukere. Vi kan vi ikke glemme hvem vi er til for, og så lenge brukere opplever dårlig service eller tjenester, må vi forbedre oss. Målet må alltid være at de løsningene vi utvikler støtter opp under det viktige samfunnsoppdraget vi har.

Nina Aulie, IKT-direktør.

    Les også:

Til toppen