Ble vraket av NAV: - Offentlige virksomheter stiller i økende grad urimelige krav, sier direktør Helge Strypet i UNIT4 Agresso.

NAVs leverandørkrav sjokkerer

Vraker IT-selskaper som ikke godtar tøffe vilkår.

Nav skal bytte ut hele sin IT-plattform. Dermed er det duket for et av landets største moderniseringsprosjekter, med et omfattende behov for innkjøp av konsulenttimer.

I forrige uke avslørte digi.no listen over de 34 leverandørene som får kjempe om å levere tjenester i milliardklassen de neste fire årene.

Vraker Agresso

En rekke andre selskaper leverte tilbud, men ble dumpet før finaleheatet.

Unit4 Agresso er blant dem som ikke får levere konsulenttjenester til Nav i opptil fire år fremover. Det skjer selv om Nav bruker nettopp Agresso som lønns- og HR-system for sine nær 14.000 ansatte.

Nav er en av de aller største programvarekundene til Agresso. Nå får de ikke være blant en håndfull selskaper som konkurrerer om konsulentbistand på sitt eget produkt, oppdrag med en estimert verdi på opptil 12 millioner kroner i perioden.

Nektet å godta vilkår

Årsaken er at Unit4 Agresso tok ett eneste forbehold. De nektet å godta følgende kontraktsvilkår i rammeavtalene til Nav:

«Leverandøren kan ikke holde tilbake ytelser som følge av Kundens mislighold».

- Dette kontraktspunktet er meget viktig for Nav, da det kan være virksomhetskritisk eller svært viktig på andre måter at leverandørens ytelse ikke stanses. Dette er en type risiko vi ikke kan ta, skriver Nav i avvisningsbrevet (PDF, 1 side) som digi.no nå kan presentere.

Med andre ord: Nav nekter å inngå kontrakt hvis IT-leverandøren ikke forplikter seg til å levere uansett, også hvis de eksempelvis ikke får betalt i tide.

- Vi synes kravet er ubalansert og urimelig – og strider med all normal forretningspraksis, sier direktør i Unit4 Agresso, Helge Strypet til digi.no.

- Dessverre er det slik at offentlige virksomheter i økende grad stiller urimelige krav, som leverandørene vanskelig kan forholde seg til, legger han til.

Nav har bestemt at mellom 5-12 leverandører får konkurrere på hvert av over et dusin ulike kompetanseområder de trenger konsulentbistand til i årene fremover.

Agresso utgjorde den eneste av rammeavtalene som helt spesifikt knyttes til en navngitt programvare. Derfor er det ekstra overraskende at nettopp de fikk avslag.

- I utgangspunktet er jo vi best på Agresso. Det er vi som lager og leverer det, påpeker Trond Jarstein, som er selskapets kundeansvarlig for offentlig sektor, til digi.no.

Direktør Helge Strypet sier han vet at mange av konkurrentene godtar vilkårene, men tror de tøffe kravene blir priset inn i tilbudene til leverandørene.

- Det er uheldig for alle parter at offentlig sektor i dette tilfellet går glipp av tilbud, som helt sikkert burde være interessante for dem, sier Agresso-sjefen.

Her svarer NAV på det omstridte kontraktskravet

    Les også:

Til toppen