«Tjenesten er dessverre ikke tilgjengelig mellom kl. 23.00 og 07.00», står det på Navs egen nettside.

Navs nettkontor stenger klokken 23

- Helt utrolig, sier IKT-Norge.

Nav klarer ikke å håndtere den voldsomme tilveksten av arbeidssøkende som må vente åtte uker fra de har registrert seg første gang og til de får utbetalt dagpenger.

På bare to måneder har Nav fått en kø på 10.500 nye arbeidssøkende å ta unna. Vi må helt tilbake til bunnåret 1988 for å se lignende tilstander i Norge.

I forrige uke intevjuet digi.no IT-direktør Nina Aulie i Nav som uttalte at presset vil avta dersom flere tar i bruk de nettbaserte tjenestene i Nav.

Nokså oppsiktsvekkende viser det seg at Nav har stengetid på nettet mellom klokken 23 til 0700 og opererer dermed med en oppetid på bare 66 prosent.

- Det er første gang vi har sett at noen opererer med åpningstid på web. Det er helt utrolig med tanke på at hele nettideen er tilgjengeligheten 24 timer syv dager i uken, sier nestleder i IKT-Norge, Fredrik Syversen til digi.no.

Han synes det er spesielt alvorlig med tanke på at Nav er en offentlig aktør som er pålagt å tilby tjenester til brukere og at de i den pressede situasjonen trenger et IT-system som fungerer.

- Nav skal ansette over 300 ansatte etter å ha fått økt budsjettet med over 150 millioner. Konsulentselskaper vi har vært i snakk med mener teknologien kan løse førstegangsregistrering på nett koblet mot saksbehandlingssystemer med 20 millioner, sier Fredrik Syversen

Mange gir tilbakemeldinger til digi.no om at de i tillegg sliter med å registrere seg som førstegangsledig på nettet og må dermed møte fysisk opp på kontoret.

Prosjektleder Torgeir Waterhouse i IKT-Norge mener Navs atferd er på fullstendig kollisjonskurs i forhold til vyene om en framtidsrettet teknologi og at det er helt uakseptabelt å stenge tjenesten åtte timer hver dag.

- Når bankene klarer å ha åpningstid 24 timer i døgnet, er det underlig at Nav ikke skal klare det, sier Waterhouse til digi.no.

Det er nettopp teknologien som er redningen for Nav. Brukerne kan sitte hjemme og taste inn opplysninger om seg selv og dermed avlastet saksbehandlerne hos Nav og kortet ned den lange saksbehandlingstiden.

- Nav kan iallefall ikke skylde på teknologien, sier Waterhouse.

Nav var i 2008 den største aktøren på pengebruk innen offentlige IT-innkjøpere i fjor og brukte 800 millioner kroner i perioden.

IKT-direktør Nina Aulie sier til digi.no at årsaken til nedetiden er behovet for å gjøre vedlikehold i etatens saksbehandlingssystem hver natt.

Det skal likevel være mulig å søke i stillingsbasen.

- Vi arbeider for å bedre tilgjengeligheten for alle tjenester på nav.no, og beklager ulempene dagens løsning med stengetid hver natt måtte medføre, sier hun til digi.no.

Hun legger til at førstegangs registrerende for dagpenger ikke trenger å møte opp på Nav-kontoret. De kan selv starte registreringen på nav og vil få valg om å taste inn legitimasjonskode. Dette for sikre at ingen vedkommende får tilgang til informasjonen man registrerer, eller benytter seg av annens identitet.

Brukeren kan velge om de vil ha koden sendt inn fra folkeregistrerte adresse eller hente koden hos Nav. Senere vil man få innkalling til et informasjonsmøte og få tilbud om å snakke med en veileder.

Til toppen