Nazi-brøler av teleoperatør

Selskaper som skal inn på det tyske markedet gjør lurt i en historisk og kulturell dobbeltsjekk av annonsematerialet de vil sende ut. Til og med de som burde vite bedre hopper i det med begge beina.

Den største tyske teleoperatøren, Deutsche Telekom, skal nå ha gjort en skikkelig generaltabbe i forbindelse med utsendelsen av en reklamebrosjyre til gamle og nye kunder.

Ifølge avisen Sächsische Zeitung har teleoperatøren i reklamematerialet brukt uttrykket "Jedem das Seine", hvilket kan forstås slik at "Alle får sitt", eventuelt underforstått "Alle får det de fortjener". Ordspråket kan brukes i dagligtale og satt i den rette sammenheng vil dette kunne gå bra.

Problemet er at "Jedem das Seine" samtidig står skrevet over inngangsportalen til konsentrasjonleiren Buchenwald. Stående alene vil derfor uttrykket av den opplyste delen av befolkningen bli assosiert med denne innskriften.

En talsmann for selskapet beklager det som er skjedd, og sier samtidig at selskapet ikke vil bruke denne formuleringen videre. Brosjyren er imidlertid delt ut i 15 millioner eksemplarer og skaden er dermed allerede skjedd.

Ifølge talsmannen skyldes feilen rett og slett uvitenhet hos tekstforfatteren.

Til toppen