NBC bytter annonser for nettdominans

Det amerikanske TV-selskapet NBC slåss desperat for en dominerende posisjon på nettmarkedet, og har nå avtalt å skyte inn 880 millioner dollar og flere av sine engasjementer i et nytt selskap kalt NBC Internet, eller NBCi.

NBC vil fusjonere en rekke av sine eksisterende Internettsatsninger med direktemarkedsføringsselskapet Xoom.com Inc og portalen Snap.com for å lage et nytt selskap kalt NBCi. Snap, som er CNETs portal, er allerede deleiet av NBC.

NBCi får TV-annonsering verdt 380 millioner dollar over de neste fire årene, og målet er at ytterligere 500 millioner dollar i annonser skal leveres over de neste seks årene.

Bob Wright, nåværende toppleder for NBC, blir styreformann i NBCi. Chris Kitze, styreformann i Xoom, blir toppsjef i NBCi, rapporterer Wall Street Journal.

NBC får 49,9 prosent av det nye selskapet, og opsjoner på å kjøpe seg opp ytterligere.

MSNBC er ikke med i samarbeidet, og vil forbli et 50-50 joint-venture mellom Microsoft og NBC.

Til toppen