NBC Internett setter 150 på gata

Internett-divisjonen til det amerikanske mediehuset NBC, sier opp 150 ansatte. Nå skal selskapet kutte kostnader på grunn av et slappere annonsemarked.

30 prosent av de ansatte i internettdelen til et amerikanske kringskastingsselskapet NBC forsvinner idet selskapet iverksetter sparetiltak for å forberede seg på hardere tider i annonsemarkedet. Det melder CNET News.

14. januar meldte kringkastingsselskapet at de skulle kvitte seg med 600 stillinger innenfor alle divisjoner (nyhetsdivisjonen, MSNBC, CNBC osv.), meldte nyhetsbyrået AP.

Det har lenge vært bekymring i det amerikanske markedet rundt et svakere annonsemarked. Grunnen til dette er frafallet av dotcom-selskaper, som ikke lenger har ressurser til å bruke på markedsføring. De tradisjonelle kjøperne av reklame har ikke blitt aggressive nok til å tette hullene.

NBC estimerer at de vil omsette for 100 millioner dollar, 870 millioner norske kroner, på nettet i 2001. Tidligere estimater har ligget rundt 150 millioner dollar, det vil si 1,305 milliarder norske kroner.

Internett-divisjonen til den store amerikanske kringkasteren mener likevel at de skal kunne bli lønnsomme og reklamekostnadene på TV fra moderskipet NBC. Dette er ventet skal skje fjerde kvartal 2001, eller første kvartal 2002.

NBC er ikke det eneste selskapet blant de amerikanske mediegigantene som har sagt opp folk den siste tiden. CNN Interactivesa denne uken opp ti prosent av sine ansatte, mens News Corp Ltd og The New York Times Company har tatt lignende skritt for å bli mer lønnsomme.

Til toppen