Nedetid i nettskyen til Microsoft

Både Office 365 og flere Live-tjenester var utilgjengelig i morgentimene.

Brukere over hele verden har opplevde i morgentimene i dag, norsk tid, at flere av Microsoft nettskybaserte tjenester var utilgjengelige. Selskapet meldte selv om problemene på Twitter omtrent klokken 6 i dag tidlig.

Omtrent klokken halv ni kom meldingen om at i alle fall Office 365 skal være tilgjengelig igjen.

Office 365 er Microsoft nettskyutgave av Office-pakken og tilbyr blant annet webutgaver av de vanligste Office-applikasjonene, en Exchange-basert e-posttjeneste og ulike samarbeidstjenester. Office 365 er først og fremst rettet mot bedrifter uten egen IT-avdeling.

Microsoft lover 99,9 prosent oppetid med Office 365, noe som betyr at tjenesten kan være utilgjengelig i omtrent 8,75 timer i året. For en del kunder varte nedetiden denne gangen i minst 2,5 timer. Men også i midten av august var Office 365 rammet av flere timers nedetid. Men dette skal bare ha berørt nordamerikanske brukere.

Microsofts sjef for Windows Live, Chris Jones, skriver i et blogginnlegg at også Hotmail, SkyDrive og andre Live-produkter har vært berørt av nedetiden.

Det har blitt spekulert på om det plutselige strømbruddet som rammet sørvestlige deler av USA omkring midnatt, norsk tid, kan ha hatt noe med nedetiden til Microsoft å gjøre. Ifølge australske ITNews skal en talsperson for Microsoft 365 Support ha skrevet dette i en melding, men den har senere blitt trukket tilbake.

Ifølge Jones er årsaken til nedetiden DNS-relatert, uten at han går i detalj om hva som har ført til problemet. Microsoft skal ha løst problemet, men som alltid tar det noe tid før endringene forplanter seg til andre DNS-servere verden over.

Microsoft er ikke alene om å oppleve nedetid med selskapet nettskyløsninger. Tidligere denne uken opplevde brukere av Google Docs en nedetid på omtrent en halv time. Dette skjedde kort tid etter at selskapet fortalte at oppetiden til Gmail hittil i år har vært på 99,99 prosent.

    Les også:

Til toppen