JUSS OG SAMFUNN

Nedtur for nettstedene

Den siste merkevaremålingen til Norsk Gallup på Internett viser nedgang i daglige besøkstall på nesten alle nettstedene. Nettavisen, SOL og Startsiden har sammen med Yahoo! de største tapene av lesere.

Siri Braathen
20. juli 2000 - 15:29

Mange av variasjonene i kvartalstallene skyldes sesongvariasjoner, opplyser Norsk Gallup Institutt "Web-Toppen". Også andre medier som TV har opplevd en nedgang i seertallene.

I andre kvartal var det både påskeferie, et høyt antall fridager i mai og juni, pluss at mange begynner ferien i juni. Dermed har folk hatt mindre tilgang til Internett på jobb, hevder Norsk Gallup.

VG Nett, Dagbladet, NRK.no og noen flere holder seg omtrent på samme nivå som i første kvartal i år.

Den største nedgangen har Nettavisen (-32.000), de norske portalene SOL (-41.000) og ABC Startsiden (-33.000) og de internasjonale søkemaskinene AltaVista og Yahoo!. Ny på listen er blant annet den norske søkemaskinen Kvasir som er skilt ut som egen merkevare fra SOL. Det er 260 000 norske brukere som sier de daglig er innom den tjenesten.

Vinnerne i dette kvartalet finner man stort sett på Vestlandet: Stavanger Aftenblad øker med 11.000 lesere, noe som dobler lesertallet. Bergensavisen og Bergens Tidende opplever svake økninger i sine lesertall.

En annen vinner er Eiendomsnett, også med en økning i besøkstallet på 11.000. Prosentvis er den største taperen i undersøkelsen e-handelstjenesten Auksjons.net, som gikk fra 22.000 besøkende i forrige kvartal til bare 7.000 nå.

Også forbrukertjenesten DinSide og IT-tjenesten digi.no har nedgang på hukommelsesmålingene til Gallup med henholdsvis minus 13.000 og minus 6.000 daglige brukere fra første til andre kvartal.

Gallups WEB-topp Antall daglige lesere
2. kvartal 2000 1. kvartal 2000 Endring i tusen
INTERNASJONALE TJENESTER
AltaVista.com 203.000 232.000 - 29.000
Yahoo! 140.000 188.000 - 48.000
ALLMENNE NYHETSTJENESTER
VG Nett 283.000 284.000 - 1.000
Nettavisen 173.000 205.000 - 32.000
Dagbladet:på nettet 217.000 215.000 2.000
Aftenposten 106.000 111.000 - 5.000
TV2.no 76.000 80.000 - 4.000
NRK.no 32.000 26.000 6.000
Dagens Næringsliv 36.000 41.000 - 5.000
Bergensavisen 25.000 24.000 1.000
Bergens Tidende 21.000 16.000 5.000
Stavanger Aftenblad 22.000 11.000 11.000
Adresseavisen 13.000 11.000 2.000
Fædrelandsvennen 8.000 6.000 2.000
PORTALER
SOL 323.000 364.000 - 41.000
msn.no 55.000 63.000 - 8.000
Startsiden.no 234.000 267.000 - 33.000
Nettguiden

HjemmeNett

12.000

15.000

10.000

21.000

2.000

- 6.000

FAGAVISER PÅ NETT
DinSide 61.000 74.000 - 13.000
digi.no 28.000 34.000 - 6.000
IT-avisen 31.000 31.000 -
PCWorld 14.000 19.000 - 5.000
Hegnar Online 36.000 36.000 -
NettMagasinet.no 8.000 5.000 3.000
ANDRE TJENESTER
Finn.no 50.000 45.000 5.000
Gule Sider 27.000 35.000 - 8.000
Bilguiden.no 25.000 33.000 - 8.000
Eiendomsnett.no 37.000 26.000 11.000
SOL Børs 34.000 44.000 - 10.000
Jobline 11.000 17.000 - 6.000
StepStone (tidl. JobShop) 25.000 26.000 - 1.000
Auksjons.net 7.000 22.000 - 15.000
Organizer.net 6.000 10.000 - 4.000
Ebud.no

Nettdoktor

Kvasir

Varelotto

Everyday.com

SmartShopper.no

8.000

14.000

260.000

13.000

46.000

6.000

11.000

-

-

-

-

-

- 3.000

-

-

-

-

-

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.