Nei til angiver-konkurranser

Forbrukerombudet har satt ned foten for en "pyramidespill-aktig" konkurranse avisen Vårt Land kjører på sine nettsider. Konkurransen ber Vårt Lands lesere om å spamme sine venner og bekjente.

Kristen-avisen Vårt Land har i lengre tid hatt en konkurranse på sine Internett-sider som Forbrukerombudet nå ber dem stoppe.

- Vårt Land bryter markedsføringsloven ved å spre reklame til Internett-brukere som ikke har bedt om det, mener ombudet.

Flere bedrifter, deriblant Online Club (OLC), har tidligere blitt bedt om å stoppe såkalt spamming, det vil si uønsket e-postreklame, men Vårt Land har laget et slags pyramidespill som skiller seg fra tidligere rene spamming-saker.

For på sine nettsider ber Vårt Land sine lesere om selv å taste inn e-postadresser som reklamen for Vårt Land sendes til. For hver e-postadresse du taster inn, får du et lodd til en trekning om 10.000 kroner. Mottakerne må også bidra med nye e-postadresser til sine venner for å delta i trekningen, noe som gir en slags pyramidespill-effekt. Reglene er svært spesifikke og utelukker blant annet bruk av tjenester som Hotmail.

Forbrukerombudet sendte på torsdag et brev til Vårt Land der de ba avisen trekke konkurransen umiddelbart, men det har avisen i skrivende stund ennå ikke gjort.

- Saken er spesielt aktuell fordi Barne- og familiedepartementet i disse dager utreder nye regler for spredning av annonser og markedsføring på Internett og mobiltelefon. Men vi mener uønsket reklame dekkes av markedsføringslovens paragraf 1, sier Bente Øverli, juridisk rådgiver i Forbrukerombudet til digi.no.

- Vi synes det er positivt at lovverket presiseres og klargjøres, men alle de nordiske forbrukerombudene vedtok nylig felles retningslinjer mot Internett-markedsføring, sier hun.

Retter ikke Vårt Land seg etter Forbrukerombudets krav, havner saken i Markedsrådet som kan dele ut bøter. Men Øverli forteller at de fleste pleier å rette seg etter ombudets krav. Hun påpeker at det bare er lov å sende reklame til eksisterende kunder som har krysset av eller godtatt andre avtaler der de blir gjort klar over at dette vil skje. Det kreves også at du skal kunne melde deg av mailinglister.

- Jeg tror ikke Vårt Land med viten og vilje har ønsket å utfordre markedsføringsloven. Problemet er at Internett-sider utformes av teknikere, ikke jurister eller markedsføringsfolk, mener hun.

Øverlis poeng understrekes ved at det nederst på Internett-siden med konkurransen står at den er utformet av et IT-selskap i Sandnes...

Cheryl Norlund, markedssjefen i Vårt Land, bekrefter at avisen mottok faksen fra Forbrukerombudet sist torsdag, men forteller at hun først fikk den på sitt bord mandag. Hun er lite villig til å kommentere saken, men lover at Vårt Land skal forholde seg til markedsføringsloven.

- Vi vil bruke tidsfristen frem til fredag på å vurderer saken, sier Norlund til digi.no.

Til toppen