Neida, nettannonseringen går ned den. Eller opp. Helt sikkert!

Mens norske mediebyråer og annonsører spår til dels sterk vekst for Internett-annonsering også i 2001, er stemningen atskillig dystrere i det dotcom-deprimerte USA. Der går det fra ille til verre, skal en tro konsulentene i Merrill Lynch, som også vil være med på den internasjonale øvelsen "tenk på et tall".

- Online-annonsering vil gå ned med 25 prosent i 2001 sammenliknet med fjoråret, sier Henry Blodget i Merril Lynch til InternetNews.com.

Tjofadderittan, tenker jeg, og minnes at den samme fyren for bare to måneder siden mente at annonsemarkedet online i år ville stå på stedet hvil sammenliknet med i fjor - det vil si en omsetning på omlag 7,9 milliarder dollar.

Forrige gang Blodget våget seg frampå med sine prognoser, spådde han at de annonsefinansierte nettjenestene ville oppleve en bølgedal i første kvartal 2001, med en nedgang på ti-femten prosent sammenliknet med fjerde kvartal 2000.

Deretter skulle det komme en beskjeden økning i andre kvartal 2001.

Disse prognosene er nå revet i stykker, overrislet med bensin, påtent og kastet brennende ut av vinduet.

Og åpenbart glemt.

I hvert fall av Blodget.

For nå mener Blodget og hans kolleger Kirsten Campbell og Eve Glatt (uttales "Glætt") at "markedet ikke vil finne ut av seg selv" - hva nå det måtte bety - før på tampen av inneværende år.

For de som leter etter positive signaler fra Merrill Lynch-trioen er det det å si at de tror nedgangen i online-annonsering er av den midlertidige sorten heller enn en gjennomgående og permanent svakhet for sektoren som sådan.

- Dette er primært resultatet av en brutal korreksjon fra et sinnsykt overkapitalisert marked i 1999 og 2000, sier Blodget, og legger til at det i 2002, ja da er det atter duket for vekst. Han tipper mellom 20 og 30 prosent - og forteller at denne analysen, som de forrige fra hans hånd (eller er det hjerne?) er basert på trenddata fra PricewaterhouseCoopers (PWC) og Internet Advertising Bureau (IAB)s historiske antagelser om online annonseinvesteringer samt omsetningsprognoser fra noen såkalte "major players" i Internett-sektoren.

De to ordene "major players" er det lure her - for det er omtrent så treffsikker du trenger å være for å forlange noen tusen for å fortelle dine kunder hva du har tenkt de siste to månedene.

Og jeg kan for ordens skyld legge til - helt gratis faktisk - at IAB ofte ofte er blitt kritisert for å være vel overoptimistisk i sine omsetningsprognoser.

Hvilket skulle bety at vår felles kyberfremtid er enda dystrere enn det Merrill Lynch/PWC/IAB nå tegner.

Brrrr.

På den annen side - her hjemme sier landets 100 største annonsører at de vil øke annonseinnsatsen på nettet med over tolv prosent i år, og Media.com Interactive tror norske annonsører i 2001 brenner av over milliarden på nettet.

Det er når en leser sånt at en begynner å mimre tilbake til de gode gamle dager - i august 1997 for eksempel - da et analyseselskap ved navn (ja akkurat) Merrill Lynch, førte Intel inn i et kraftig kursfall på Nasdaq fordi en analytiker (jeg mener å huske navnet også; Thomas Kurlak) spådde at etterspørselen etter mikroprosessorer ville avta sterkt - og dessuten måtte Intel uansett få problemer fordi AMD og Cyrix ville bli så knallharde konkurrenter.

Mhm. Vel, fire år senere er det i hvert fall greit å konstatere at Cyrix ikke lenger eksisterer som eget selskap, men er spist opp av taiwanske VIA. Og Intel er det vel egentlig ikke så forbasket synd på når alt kommer til alt.

Og alt dette bare for å slå fast at det er vanskelig å spå - særlig om fremtiden, som dansken så treffende sa det.*

Jeg våger meg likevel med en aldri så liten prognose - det får jo uansett ingen konsekvenser for meg:

Tallet er 13.

Ha en regn(e)fri weekend.

- - -

*
"Det er vanskelig å spå - især om fremtiden"
Setningen har av mange vært tillagt den danske forfatteren R. Storm Petersen. Dette er ikke riktig, og opphavet er usikkert. Ifølge den danske politiker K. K. Steincke (1880-1963) i Farvel og Tak, 227 (1948) falt uttalsen i det danske Folketinget i tiden 1935-39, men verken Steincke eller andre har kunnet angi opphavsmannen. I artikkel "9250", Samtiden 1918, sier professor Fredrik Paasche: "Det er en vanskelig sak å spå om fremtiden." At Paasche ikke bruker den vanligste formen, eller føyer til "som bekjent" eller liknende, tyder på at sentensen er yngre enn 1918.
(Forklaring hentet fra Kunnskapsforlagets samling Bevingede ord)

Se forøvrig månedens tema, som kulminerer i workshopen "Livet etter banneren?" (et betalarrangement fra digitoday)

dt-trend - Livet etter banneren?

Til toppen