Bakgrunnen for at den norske Uninett nekter å registrere norske domenenavn for forlagets blader, er at bladene ikke har eget organisasjonsnummer i Brønnøysund.
For å få norske domenenavn, ville konsernet ha vært nødt til å registrere hvert enkelt blad som et eget selskap i Brønnøysund. Derfor har forlaget nå fått egne domener for 23 blader under det internasjonale com-domenet.
- Jeg tror jeg har nærmere 200 e-postbeskjeder fra Uninett om denne saken. Nå orker vi ikke å gjøre noe mer med det, og registrerer i stedet navnene i utlandet.
Det er forlagets internettkoordinator, Bente Klemetsdal, som sier dette til digi:media. Hun opplyser at 23 blader, deriblant Kampanje og Økonomisk Rapport, nå får egne domenenavn under det internasjonale kommersielle domenet.
Selv om Klemetsdal mener at publikasjonenes varermerker er viktigere enn endelsene i domenenavnet, har forlaget likevel oppfattet Uninetts politikk som svært byråkratisk og firkantet.
- Vi har vurdert å se lovmessig på dette, og vurderer det ennå, sier Klemetsdal.