Neppe kortere klagefrist på mobiltelefonen

EUs forslag til kortere reklamasjonsfrist møter stor motstand.

Mobiltelefoner har de siste årene toppet klagene hos Forbrukerrådet. Stiftelsen Elektronikkbransjen, som har alle de store mobilprodusentene som medlemmer, har lenge hatt som en hjertesak å få igjennom to års klagefrist på mobilkjøp.

Norge som EØS-land er forpliktet til å følge EU-direktiver og det så mørkt ut da EU uttalte at de ønsket et felles regelverk for alle som skal selge varer og tjenester for brukere i EU. EU ønsket å endre den fem års gamle reklamasjonsretten, som blant annet gjelder for Norge, ned til to år.

Dersom EU-direktivet blir vedtatt i Norge vil forbrukeres reklamasjonsfrist på mobiltelefoner, playstation og PC-er gå ned fra fem til to år.

I tillegg kan kjøper ikke lenger kreve at selger oppfyller en kjøpsavtale og selger kan fritt la være å levere varen uten ekstra kostnader.

Men EU møter motstand fra flere land som nekter og svekke forbrukerrettighetene.

Ifølge Aftenposten har EU-parlamentet tatt innover seg at forslaget til nye forbrukerrettigheter i Europa ikke har falt i god fisk i alle land.

Etter at høringsfristen gikk ut 26. januar, har EU-parlamentet jobbet med tilbakemeldingene det har fått. Nå ser det ut til at det er behov for en grundigere analyse av hvilke konsekvenser forslaget vil få i praksis, og hvilke fordeler forslaget har for forbrukere og andre.

Regjeringen er skeptiske til den såkalte totalharmoniseringen, og har sendt norsk innspill på EFTA-uttalelsene til EU-kommisjonen som blant annet går på at forbrukerrettighetene ikke skal svekkes.

Forbrukerombudet er glad for at forslaget møter motstand. Mange europeiske land har lengre klagefrist enn Norge med både seks og sju år, mens Finland har ikke frist i det hele tatt.

Til toppen