Nerde-markedet vokser ikke lenger

PC-salget øker kraftig, men andelen som bygger egne PC-er faller. Synderen er liten og flat.

PC-salget har økt markant i hele år. Tallene for fjerde kvartal er ennå ikke klare, men de vil trolig vise fortsatt vekst i salget av bærbare maskiner.

En del av markedet ser imidlertid ikke ut til å ha vokst det siste året. Det gjelder de som kjøper deler separat og bygger PC-ene selv. Dette markedet har lenge vært ganske stort, og IT-nettbutikkene omsetter PC-komponenter for store beløper hvert år som går til slike hjemmesnekrede PC-er.

Den beste indikatoren på hvor mange som bygger egen PC er trolig salget av hovedkort.

– Vi har solgt rundt 120 000 hovedkort i 2005, opplyser Eilif Kiland, i Komplett.

Sammen med hovedkortene selger Komplett svært ofte deler til en mer eller mindre full PC, og dette gjør at Komplett i praksis er en storleverandør av PC-er. I 2003 var de nest størst i Norge.

Komplett har for alvor fått i gang veksten i salget sitt i 2005, men salget av hovedkort har ikke fulgt med. Det er mer eller mindre det samme som for to år siden, sier Kiland. Veksten i Kompletts omsetning har trolig kommet innen andre områder.

Dette inntrykket bekreftes av Stig Knutsen, salgssjef i it-distributøren Hattelco.

– Vi selger færre hovedkort enn før, sier han.

En av grunnene er nok veksten i salget av bærbare.

– Markedet har dreid fra stasjonært til bærbare, og vi selger ikke hovedkort til bærbare, sier han.

Knudsen mener privatpersoner som før bygde PC-er, i økende grad går over på bærbare maskiner. En annen mulig forklaring er at de fleste med datainteresse nok til å bygge sin egen PC allerede hadde begynt å gjøre det for et par år siden, og at rekrutteringen er begrenset. Nå kjøper flere ikke spesielt teknologi-interesserte personer PC, og dermed synker andelen som bygger selv.

Salget av hovedkort til PC-produksjon og bedrifter faller mest, med 12 prosent, forteller Knutsen. Salg av kort som selges separat til sluttbrukere har falt med rundt fem prosent. Det er disse som sannsynligvis går til hjemmebygging, så fallet er ikke dramatisk. Men det er langt fra å følge med på veksten i bærbare.

– I fjor solgte vi rundt 35 000 bærbare Acer-maskiner. Nå selger vi flere merker og flere egne maskiner, og har en vekst på rundt 25 000 flere bærbare PC-er i år, sier han.

Salget av bærbare økte altså med rundt 70 prosent for Hattelco.

Til toppen