Neste skritt: Prosessorer med innebygget grafikk

Intel begynte forrige måned leveransene av brikkesettet 810 som blant annet inneholder en grafikkontroller. Det neste skrittet i denne retningen er å flytte denne kontrolleren til selve prosessoren.

Intel har begynt utviklingen av en såkalt system-i-én-brikke-enhet som ifølge News.com planlegges å komme på markedet i slutten av år 2000. Enheten, som skal bestå av kjernen i Celeron-prosessoren, en grafikkontroller og en minnekontroller (med mulig støtte for Direct Rambus-teknologien), har fått kodenavnet Timna etter en israelsk ørken. Det er trolig også Intels israelske avdeling som har ansvaret for utvikling av brikken.

Det er sannsynligvis to årsaker til at Intel nå lager en slik brikke. Det ene er at en slik brikke vil kunne gjøre det rimeligere for PC-produsentene å produsere systemer, men viktigst er nok at Intel først om noe tid har muligheten til å gjøre dette. I dag lages stort sett alle prosessorer i en 0,25 mikron produksjonsprosess. Men når både Intel og andre går over til 0,18 mikron-teknologien senere i år, vil plassen som kreves for å få plass til transistorer og ledere i brikkene minke, slik at det blir plass til flere transistorer i brikkene.

Likevel er en del analytikere skeptiske til slike integrerte brikker. For selv om prosessor, grafikkontroller og minnekontroller hører naturlig sammen fordi det gjerne er mye kommunikasjon mellom disse delene i et datasystem, er det gjerne slik at grafikkteknologien i dag utvikles raskere enn mikroprosessorteknologien. Dette betyr i praksis at integrerte prosessorer vil inneholde "gammel" grafikkteknologi. Dette skyldes primært at det tar tid å utvikle og teste de komplette brikkene, selv om de enkelte komponentene brikkene skal inneholde allerede er ferdigutviklet.

Derfor vil nok slike brikker stort sett benyttes i de aller rimeligste PC-ene, samt i set-top-bokser og annen intelligent elektronikk.

Til toppen