Mye tyder på at Microsofts eget Windows RT-nettbrett, Surface RT, selger langt bedre enn tilsvarende produkter fra de tradisjonelle pc-leverandørene. Dette til tross for at også salget av Surface RT angivelig skal ha gått ganske tregt i fjerde kvartal i fjor. (Bilde: Microsoft)

– Nesten alle bruker Surface RT

Få velger noe annet enn Microsofts eget Windows RT-nettbrett.

Microsoft har så langt ikke oppgitt salgstall for selskapet Windows RT-system eller selskapets egne nettbrett som benytter dette operativsystemet, Surface RT. Men denne uken har det kommet flere uavhengige rapporter som kan gi en pekepinn.

Tidligere denne uken kom analytikeren Paul Thill i UBS med et nytt estimat for salget av Surfare RT. Ifølge InformationWeek mente Thill tidligere at Microsoft ville selge to millioner slike nettbrett i fjerde kvartal. Nå som dette kvartalet er over, har Thill halvert estimatet til én million.

Surface RT har stort sett bare blitt solgt i USA, og da primært gjennom Microsofts egne butikker. Det har nok bidratt til det begrensede salget.

Men Surface RT er på ingen måte det eneste nettbrettet med Windows RT. Begrenset tilgjengelighet av Surface RT burde dermed gi konkurrentene gode muligheter.

Annonseselskapet AdDuplex, som selv oppgir å være det største kryss-promoteringsnettverket for Windows Phone og Windows 8, har kommet med en rapport som gir en pekepinn når det gjelder fordelingen av de ulike Windows RT-baserte enhetene.

Rapporten er basert på måling gjort den 14. januar gjennom 112 Windows Store-applikasjoner som alle har AdDuplex ad SDK integrert. Applikasjonene kan kjøres i både Windows RT og Windows 8 (Modern UI).

De vanligste nettbrettene med Windows RT.
De vanligste nettbrettene med Windows RT. Bilde: AdDuplex

Diagrammet over viser at Surface RT er det klart mest brukte Windows RT-nettbrettet, med hele 82 prosent andel. Dersom tallene er representative og Surface RT ikke har blitt veldig mye mer etterspurt etter nyttår, så er det totale salget Windows RT-baserte nettbrett begrenset til omtrent drøyt 1,2 millioner enheter på drøyt to måneder. Av dette kan Samsung ha solgt drøyt 12 000 enheter, Dell rundt 60 000 og Asus nærmere 150 000. I tillegg skal det ha blitt registrert noen få Lenovo Yoga 11-enheter.

AdDuplex har registrert Windows RT-enheter i 115 ulike land. Bare 58 prosent av enhetene befant seg i USA da de ble registrert.

Fordelingen mellom Windows 8 og Windows RT var 91 mot 9 prosent. Men siden annonsene bare vises i Windows Store-applikasjoner, mener AdDuplex at andelen er forskjøvet til fordel for Windows RT, siden det nok er mange Windows 8-brukere i liten grad benytter Modern UI-applikasjonene.

Det finnes en rekke forskjellige tredjepartsverktøy som gjenoppretter den tradisjonelle startmenyen i Windows 8 og/eller dropper visningen av Modern UI. Pokki Menu er blant disse, og den alene skal ha blitt lastet ned mer enn 1,5 millioner ganger.

Det er for øvrig ventet at Microsoft vil lansere Windows 8-baserte Surface Pro innen noen få uker. Enkelte analytikere har oppgitt at de har større tro på salget av Surface Pro enn Surface RT, ikke minst i bedriftsmarkedet.

    Les også:

Til toppen