Nesten alle velger Android- eller iOS-mobil

Noe som går ut kraftig ut over de små utfordrerne.

Android og iOS, her representert med en Galaxy- og en iPhone-mobil, øker forspranget til de mindre konkurrentene.
Android og iOS, her representert med en Galaxy- og en iPhone-mobil, øker forspranget til de mindre konkurrentene. Bilde: Kārlis Dambrāns, Flickr (CC BY 2.0)
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
18. nov. 2015 - 13:29

Analyseselskapet Gartner har i dag kommet med tall for smartmobilmarkedet i årets tredje kvartal. Det kanskje mest oppsiktsvekkende i disse tallene er at salget av Windows Phone-baserte enheter har falt så mye det siste året at markedsandelen har blitt nesten halvert. Vi kommer til dette om litt.

Tallene til Gartner dreier seg om faktiske salg til sluttkunder, i motsetning til IDCs lignende tall, som dreier seg om leveransene som mobilprodusentene står for.

Derfor er det en del forskjeller i disse tallene.

Spesielt gjelder dette tallet for antallet smartmobiler fra andre enn de fem største tilbyderne i tredje kvartal i fjor. Mens Gartner mener at dette var på 141 millioner enheter, mener IDC at det var på 163 millioner enheter.

Dette og flere andre, mindre forskjeller har bidratt til at Gartner melder om en vekst i smartmobilsalget det siste året på 15,5 prosent, mens IDC tidligere i høst meldte om en vekst på bare 6,8 prosent. For de to selskapene er ganske enige om størrelsen på smartmobilmarkedet i årets tredjekvartal.

Ganske god enighet er det også om markedsandelene til de største leverandørene. Det er stort sett bare noen tidels prosentpoeng i forskjell.

De største smartmobilleverandørene i årets tredje kvartal ifølge Gartner.
De største smartmobilleverandørene i årets tredje kvartal ifølge Gartner. Bilde: Gartner

Les også IDC-tallene: Dette er den virkelige raketten i mobilmarkedet

Vinnere og tapere

Men Gartner har også kommet med en oversikt markedsutviklingen for de største smartmobilplattformene. Tallene viser salget av både Android-mobiler og iOS-mobiler (iPhone) begge øker mer enn det generelle markedet. Derfor går markedsandelene til begge plattformene opp fra tredje kvartal i fjor.

De største smartmobilplattformene i årets tredje kvartal ifølge Gartner.
De største smartmobilplattformene i årets tredje kvartal ifølge Gartner. Bilde: Gartner
 

Windows Phone, derimot, gjør det heller dårlig. Riktignok ikke så dårlig som BlackBerry, hvor salget har blitt mer enn halvert det siste året. Men markedsandelen på 1,7 prosent er det noe av det svakeste Windows Phone-plattformen har hatt til nå. Dette skyldes at salget av Windows-baserte smartmobiler har falt med omtrent 35 prosent på et år, til 5,874 millioner enheter.

Gartner har temmelig begrenset tro på at Windows 10 Mobile vil gjøre større forskjell.

– Til tross for kunngjøringen av Windows 10, regner vi med at Windows' andel i smartmobilmarkedet vil fortsette å utgjøre en liten del av totalen, ettersom forbrukerne fortsetter å være tiltrukket av konkurrerende økosystemer, sier Roberta Cozza, forskningsdirektør hos Gartner, i en pressemelding.

Hun mener at Microsofts smartmobiler vil kunne spille en noe større rolle i bedriftsmarkedet.

Les også:Selv IDC har beskjeden tro på Windows 10 Mobile

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.