ANALYSER

Nesten ingen bidrar egentlig med innhold

De nye nettjenestene er laget for at alle skal bidra, men det gjør egentlig nesten ingen, viser nye tall.

18. apr. 2007 - 10:46

En flom av såkalte web 2.0-tjenester servere muligheter til å dele og spre innhold, enten det er bilder, video eller tekst. Internett er blitt et demokratisk medium der alle deltar i stedet for TV der man er passive mottakere, hevder bransjen.

Men på mange av tjenestene er det bare et mikroskopisk antall som deltar, viser ferske tall fra analyseselskapet Hitwise, skriver Cnet.

Her er tallene som beviser at på mange nettjenester oppfører brukerne seg nettopp som passive mottakere:

- Av alle brukere på Youtube, er det bare 0,16 prosent som legger inn videoer.

- På bildetjenesten Flickr blar nesten alle brukere bare rundt for å se på bilder, bare 0,2 prosent av brukerne laster opp bilder.

- På nettleksikonet er bare 4,6 prosent av alle besøkene gjort for å endre data

Tallene understreker dog populariteten: Tjenester for å dele innhold har eksistert en stund, men i løpet av to år har bruken økt med 688 prosent, mener Hitwise. Målt i antall oppslag (ikke transportert datavolum) står "deltakende tjenester" (participatory Web 2.0-sites) for 12 prosent av all nettbruk i USA.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.