JUSS OG SAMFUNN

NetAd utfordrer SOL

Nettguidens Øivind Robbestads nye annonsesamkjøring, NetAd, har alliert seg med TV 2, Telecom og A-pressen i jakten på annonsekroner på web. Et av våpnene er lanseringene av et norskutviklet annonseverktøy som skal utfordre både SOL og NetGravitys sterke posisjon.

Herman Berg
1. apr. 1998 - 15:55

Øivind Robbestad har i lengre tid kjørt en billigløsning på nett gjennom Nettguiden, der han plukker redaksjonelt stoff fra andre nettsteder og selger annonser på det.

Etter å ha kjørt en prøveperiode i høst og vinter har Robbestad nå også dratt i gang annonseselskapet NetAd.

Selskapet skal ha inngått avtaler med TV 2, Tele2, Telecom og 12 av A-pressens aviser. Samkjøringen utgjør drøyt 20 nettsteder som NetAd selger annonser på vegne av. Samtidig har de, ved hjelp av Lysaker-selskapet JavaTech, utviklet AdCount, et annonstyringsverktøy for web som er en direkte konkurrent til NetGravity.

AdCount gjør det blant annet mulig for annonsørene å følge med på antall annonsevisninger og brukerklikk på direkten.

SOL har tidligere dannet sin egen annonsesamkjøring, der de blant annet inngår avtaler med partnere som vil benytte den amerikanske programvaren NetGravity. En av NetAds partnere, IT-avisen Telecom, er en partner av SOL, men mener det ikke skaper noen konflikt å være med i NetAds annonsesamkjøring.

- Det er jo kun snakk om at de skal selge annonser for oss, ikke at vi skal gå inn på det nye systemet AdCount som ikke er i drift ennå, sier salgssjef Bjørn Alvær i Telecom.

Ifølge Øivind Robbestad, som eier 49 prosent av NetAd, vurderte de både partnerskap med SOL og å importere NetGravity selv. Men det ble for dyrt. Derfor fikk de et norsk selskap til å utforme system som skal fungere enkelt for brukerne, dvs. annonsørene og medieformidlerne.

- Vi trenger en utfordrer til SOL og NetGravity på dette markedet. Derfor har vi laget det så enkelt som mulig, sier Robbestad og demonstrerer en prøveversjon av systemet under messen Internet World. AdCount skal ikke i drift før om 14 dager, og er ikke en del av avtalen som partnerne har ingått med NetAd.

NetAd skryter i en pressemelding at de er "Norges største annonsekjøring".

- Vi har fått svært mange av nettstedene til å halvere sine priser for annonser - dermed vil vi bidra med å sette et mer riktig nivå på logo- og bannerannonser, sier daglig leder Per Lasse Hauglum i selskapet.

- Vi så tidlig behovet for en slagkraftig og koordinerende aktør i markedet som kunne ta opp kampen med de største nettstedene som hittil har fått dominere i alt for stor grad, sier Hauglum.

Annonsesjef Jan Perry Voldseth i SOL mener det er bra at at det kommer flere aktører på dette markedet.

- Alt som kan bidra til at annonsemarkedet på nett blir større, er av det gode.

Han synes heller ikke det gjør noe at det kommer et konkurrerende annonseverktøy på markedet.

- Så lenge vi snakker samme språk, er det helt OK, sier Voldseth.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.