NetApp-kjøp innen deduplisering

EMC-konkurrenten bruker milliarder på å sikre seg Data Domain.

På Kristi himmelfart kom det to meldinger fra lagringsspesialisten NetApp: De har gjort opp regnskapet for siste kvartal og for regnskapsåret 2008–2009, og de bruker 1,5 milliarder dollar på å kjøpe hele Data Domain, spesialist innen deduplisering, det vil si digitale arkiv der man sørger for å slette alle overflødige kopier av data og dokumenter.

NetApp forklarer kjøpet av Data Domain med at Data Domain er innovativ, vokser raskt og har produkter som utfyller NetApps egne, spesielt overfor bedriftskunder som ønsker å bruke minst mulig magnetbånd til sikkerhetskopiering. Data Domain skal opprettholdes som egen produktlinje hos NetApp, og de to selskapenes salgsorganisasjoner skal slås sammen.

Kjøpet forutsetter myndighetenes godkjennelse, og antas fullført innen 60 til 120 dager.

NetApps tall viser at omsetningen falt med 6 prosent til 880 millioner dollar, sammenliknet med samme kvartal i fjor. Resultatet etter skatt ble svekket med 17 prosent, til 75 millioner dollar. For hele regnskapsåret var omsetningen opp 3 prosent til 3,4 milliarder dollar, mens resultatet var ned 72 prosent til 87 millioner dollar.

Toppsjef Dan Warmenhoven sier NetApp greide seg bra gjennom et utfordrende regnskapsår. Han mener de økonomiske forholdene gjør det uhensiktsmessig å komme med en prognose for det nye regnskapsåret.

    Les også:

Til toppen