KARRIERE

NetCom-ansatte føler seg ført bak lyset

De opptil 80 som må gå i Netcom, ble lovet ryddig prosess. Så lang er erfaringene delte.

21. nov. 2005 - 07:42

Opptil 80 personer må gå i NetCom, men ingen går tomhendt og uten grundig oppfølging, forsikret informasjonssjef Guro Wormdahl til digi.no i forrige uke.

    Les også:

Hun bedyret også at kundesenteret på ingen måte skulle bli berørt.

– Kunder behøver ikke å frykte et mini-Nextgentel kundesenter med lange ventetider. Det vil ikke bli kutt her, og den gjennomsnittlige svartiden på 34 sekunder skal i alle fall ikke bli verre, lovet informasjonssjefen.

Dette har fått flere av de berørte NetCom-ansatte til å reagere. Kundekonsulenter digi.no har vært i kontakt, med hevder dette ikke stemmer.

I Trondheim er det før nedskjæringen rundt 110 konsulenter og tilsvarende antall i Oslo.

Av det digi.no kjenner til forsvinner 17 fastansatte konsulenter bare i Trondheim. I tillegg finnes et tredvetalls vikarer på kundesenteret.

Med den store nedskjæringen av fastansatte, er det grunn til å tro at i alle fall en tredel av vikarene må bort.

Både sykemeldte og permitterte skal også ha blitt rammet av nedskjæringen.

En av grunnene til nedskjæringen er at Post- og teletilsynet har varslet kutt i de såkalte termineringsavgiftene. Dette er inntekter mobilselskaper får av at andre ringer deres kunder.

For NetCom utgjør disse inntektene et sted mellom 250 og 300 millioner kroner. På den annen side tjente teleselskapet i fjor 800 millioner kroner.

Vedtaket skulle opprinnelig ha blitt iverksatt i januar, men Netcom har anket avgjørelsen.

De berørte reagerer også på at NetCom i årsskiftet 2004–2005 ansatte 20 nye konsulenter på salg for å vokse.

Stemningen ved årsskiftet var svært optimistisk, og NetCom ønsket å prøve ut døgnåpent kundesenteret. Denne tjenesten «natt og helg» ble i april satt ut til Baltikum.

– Vi skal satse på salg, og et kraftig løft, var budskapet fra ledelsen.

Kildene digi.no har vært i kontakt med medgir at det er solide sluttpakker, men mener prosessen likevel ikke har vært profesjonell nok.

Normalt skal man bli varslet i god tid i forveien for en samtale med sin leder. Den som blir rammet skal ha en sjanse til å være forberedt og gjerne ha med seg både tillitsvalgt og advokat hvis ønskelig.

I NetComs tilfelle har tilfeldige ledere blitt plukket ut til å håndtere samtalene, som i flere tilfeller har blitt oppfattet som «klønete» og uten medmenneskelig innsikt.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.