- NetCom bløffer kundene

- Som NetCom-kunde misliker jeg sterkt at selskapet som skal forvalte mine mobilsamtaler bløffer i det offentlige rom, skriver Jørgen Berner Ross i dette innlegget.

Direktør for Samfunnskontakt i NetCom, Randi Punsvik, påstår i siste utgave av Teleavisen at NetCom "fortsatt ikke har tjent en krone". Leserne kan jo håpe at påstanden skyldes svake økonomikunnskaper hos NetComs lobbyister, for som NetCom-kunde liker jeg i hvert fall ikke tanken på at selskapet villeder kundene.

NetComs direktør for samfunnskontakt skriver følgende i siste utgave av Teleavisen:

"[...] Enhver sunn bedrift er avhengig av en rimelig forrentning av sine investeringer. Når det fremstilles som om "de to store" holder andre aktører ute av markedet, og tjener seg søkkrike på SMS-tjenester, er det nødvendig å minne om ett forhold: Etter ti suksessrike år, har NetCom fortsatt ikke tjent en krone [...]"

Som regel innebærer suksessrik at man også tjener penger etter ti års drift.

Investorene som bygget NetCom var blant andre Orkla, TeleDanmark og Ameritech. De la til sammen noen milliarder på bordet i begynnelsen av nittitallet. Totalt 3,5 milliarder i infrastrukturkostnader til og med 2001, ifølge teleanalytiker Tore Aarønæs. I tillegg kommer markedskostnadene rundt det å bygge opp mobilvirksomheten i Norge.

Omlag åtte år senere - etter å ha rapportert flere plussresultater underveis - ble selskapet solgt for over 22 milliarder til svenske Telia.

Mener virkelig NetComs lobbyister at disse investorene ikke har tjent én eneste krone? Kan NetComs lobbyister nevne mange andre børsnoterte investeringer med tilsvarende "forrentning" i Oslo Børs historie?

Telia som kjøpte ut de ovenfornevnte investorene i 2000 for over 22 milliarder er nå NetComs eneste eier og økte omsetningen til over fire milliarder kroner i fjor takket være økende ringevolum i Norge. Med god hjelp fra norske tenåringer - og etter hvert eldre forbrukere - som betaler mangedobbelte av hva dansker betaler for SMS-meldinger, kunne Telia sope inn et overskudd på omlag én milliard kroner.

Kan NetCom vise til mange andre børsnoterte selskaper med tilsvarende fete marginer?

I dette perspektivet er det jo greit å vite at døren absolutt står åpen for de som eventuelt kunne tenke seg å jobbe i byråkratiet og muligens tenke seg en jobb i NetCom etterpå.

Randi Punsvik gikk fra en byråkratstilling i Post- og teletilsynet (PT) til en direktørstilling i NetCom med de ekstra godene det innebærer. Som jurist i PT, var Punsvik en av hovedmotstanderne av duopolets utnyttelse av markedsmakt og skrev som seksjonssjef for teletjenester i 1999 under på avgjørelsen om å gi gamle Sense og Trygve Tamburstuen fri tilgang til Telenors nett. Denne kjennelsen ble imidlertid overprøvet av Telenors eiere - Samferdselsdepartementet, og gamle Sense gikk i mellomtiden konkurs.

At hun nå aktivt står midt oppi mobil-duopolet er verdt å registrere.

Så kan man kanskje gjette seg til hvem som hadde direktør-stillingen før Punsvik i NetCom? Jo, det var samferdselsminister Torild Skogsholm som nylig stoppet Teletopia fra å selge SMS for 50 øre stykket

Som NetCom-lobbyist var Skogsholm svært opptatt av at mobilselskapet "ikke tjente penger"...den gang heller. Vel, med de prisene som NetCom opererte med på mobilsamtaler den gang, er det merkelig om ikke selskapet klarte å tjene inn infrastruktur-investeringene bare på driften.

I dag nektes i hvert fall norske forbrukere fornuftige, danske priser på sine tekstmeldinger. At en tredje aktør kommer inn for å røske litt opp i prissystemene til NetCom og Telenor Mobil må jo bare være fornuftig næringspolitikk.

For å ytterligere å illustrere hvordan det norske duopolet holder norske forbrukere i jerngrep, er det verdt å sammenligne MMS-priser i Norge og Danmark. MMS kommer til å bli en skikkelig melkeku for både Telenor og NetCom, la deg derfor ikke lure av at Telia/NetCom hevder å ha "satt ned prisen" på MMS til 5 kroner.

I Danmark tar de drøyt 3 norske kroner - til tross for at meldingene er produsert på NetComs plattform. Hvorfor det skal være 2 kroner dyrere i Norge med en teknologi som er helt fersk i begge land, er for denne skribent komplett uforståelig.

Det er kanskje verdt å tenke på det før du sender en ny tekstmelding til 1 krone - mange ganger prisen av hva Telia tar for SMS i Danmark.

Til toppen