BEDRIFTSTEKNOLOGI

NetCom: Derfor er mobiltelefon-bruk dyrt

Netcom-sjef Barbara Thoralfsson la i går frem regnskapstall som viser at det kunne vært langt billigere å ringe. Her er selskapets forklaring:

1. mars 2002 - 09:46
Barbara ThoralfssonEnitel




Men Thoralfsson mener at NetCom må ha såpass høye marginer - nå.

- Telebransjen sliter med at vi må investere svært langsiktig. For å kunne gjennomføre nye teknologihopp som utbygging av UMTS må vi i mellomperiodene tjene godt med penger, mener hun.

Thoralfsson illusterer sitt argument med følgende oppsiktvekkende regnestykke:

- NetCom ble startet for å bygge et GSM-nett i 1989. Første plussår kom først i 1998. Regner vi sammen alt vi har investert, har vi etter 2001-regnskapet fremdeles et underskudd på 700 millioner kroner. Og nå starter vi utbyggingen av UMTS, sier hun.

NetComs omsetning løftet seg til 3,7 milliarder kroner i 2001, en vekst på hele 30 prosent fra 2000. Driftsresultatet var 764 millioner kroner, resultat før skatt var 709 millioner.

Dette er NetCom svært stolte av fordi det finnes så få norske brukere som nå ikke har mobil. Dette betyr at NetCom stjeler kunder fra konkurrenter og klarer å få sine kunder til å ringe mer. Hele 14 prosent av omsetningen er SMS, noe andre europeiske teleoperatører himler med øynene over, forteller Thoralfsson.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra