NetCom får erstatningskrav fra storkunder

Feilen i forrige uke kan koste NetCom dyrt, nå kommer erstatningskravene fra storkunder.

Netcom hadde 12. juni store problemer med en database som tidvis rammet kunder over hele landet. Dagen etter ble mobiloperatøren rammet av strømutfall.

Informasjonssjef Guri Wormdahl bekrefter at det blant klagerne finnes et par store bedriftskunder.

Aftenposten kan selv være blant storkundene som krever erstatning fra NetCom. Mediebedriften kuttet nemlig tidligere i år ut fasttelefonen da de meldte flytting fra Akersgaten til Postgirobygget.

Ifølge Aftenposten gir NetCom sine kunder rundt 40 millioner kroner i form av lavere ringepriser denne uken som kompensasjon.

NetCom har nå hentet inn ekstern kompetanse for å sikre seg mot nettsammenbrudd i framtiden.

Tidligere har mobiloperatøren brukt fra 30 millioner kroner årlig på å oppdatere nettet, som vil bli intensivert framover.

Det er Post- og teletilsynet som framover skal sørge for at NetCom følger rimelig prosedyre for sikkerhet og også begrunner årsaken til uhellet.

Til toppen