NetCom gir positiv informasjon

I forbindelse med NetComs femårsjubileum har selskapet gitt flere positive signaler om utviklingen det siste kvartalet og om den nærmeste fremtiden.

Følgende informasjon er gitt fra personer i selskapets ledelse:

  • Selskapet har sagt at netto-økningen i abonnementsbasen har vært like bra i tredje kvartal som i hele første halvår. Det skulle tilsi rundt 490.000 abonnenter. Det er samtidig indikert at av dette er 100.000 kontantkort-kunder.
  • Kundeavgangen er ikke vesentlig bedret det siste kvartalet.
  • Provisjonene er fortsatt på vei ned.
  • Ringeminuttene viser en fremdeles en positiv utvikling, volumet ligger altså i det minste over nivået fra samme periode i 1997.

Samtidig har selskapet sagt at det i forbindelse med fremleggelsen av kvartalsresultatet fredag 6. november vil slippes gode nyheter knyttet til distribusjonen av selskapets produkter. Det er gitt indikasjoner på at dette er knyttet til privatmarkedet og salg av kontantkort, trolig gjennom en bensinstasjonskjede eller liknende.

Selskapet jobber også med å styrke distribusjonen i bedriftsmarkedet, men dette arbeidet er trolig foreløpig på et mer strategisk nivå.

Merkantildata har inngått avtaler med NetCom, Telia Norge og Telia Nett AB hvor de tre selskapene leverer teletjenester i forbindelse med Merkantildatas arbeid med en avtale på Forvaltningsnett.

I forbindelse med denne avtalen har NetCom gitt Merkantildata tilsvarende betingelser som det Klart Svar har i dag. Det innebærer både en "finders fee" altså regulær provisjon og en "air-time provisjon".

Elementet av air-time provisjon benyttes for å gi de to kanalene incentiver til å rekruttere, og holde på, de beste kundene. Det må derfor antas at den er på et nivå som har økonomisk betydning for distributørene (trolig 10-15 prosent) og har en viss varighet (mer enn ett år, trolig opp mot to år).

Provisjonene bokføres som en markedsføringskostnad, det vil si at ringeinntektene bokføres noe høyere enn selskapets reelle ringeinntekter. På den annen side er det rimelig å føre slike kostnader som markedsføringskostnader, da de kan sees som et alternativ til regulære provisjoner.

Til toppen