- Jeg husker da Wapland, nettavisen om det mobile Internett, ble lansert. Da var det en voldsom hype. Man mente at det ville være 400 000 Wap-brukere i Norge. Vi i NetCom var litt mer nøkterne og estimerte 100.000 brukere. Men selv dét estimatet var for høyt, sier Sundbeck til digitoday.no.
Han vil ikke gå ut med tall, men sier at bare 50 prosent av dem som har kjøpt seg en WAP-telefon har tatt de Internett-relaterte tjenestene i bruk.
- En av årsakene til dette er, ifølge en MMI-undersøkelse, at kundene ikke ser behovet. Dessuten er det vanskelig å komme i gang. Da nettet kom (på PC) var det ikke bare å plugge i veggen. Det er det samme med WAP, hevder Sundbeck
Han mener at WAP-døden først og fremst har angrepet investorene.
- Hvis man kjørte rundt i Oslo og ropte WAP, fikk man jo penger med en gang. Det gjør man ikke lengre. Men WAP er ikke død av den grunn, sier Sundbeck som mener at man må smøre seg med litt mer tålmodighet.
Han tror for eksempel konfigureringen kan bli bedre på apparatene, noe som vil gjøre sitt til at flere tar WAP-tjenestene i bruk.
- Det vil komme bedre terminaler som vil gjøre WAP mer brukervennlig. Dessuten tror jeg at man vi se noe av det samme med WAP som skjedde med SMS. Det tok en tid fra SMS ble introdusert til det slo igjennom i markedet, sier Sundbeck.
- Nå er det en del eksperimentering og det er symptomatisk for den tiden man er inne i. Det som er sikkert, er at dette vil ta tid, sier NetCom-mannen til digitoday.no.