Netcom klar med bedre gruppemuligheter

Sammen med Siemens har Netcom utviklet et system for å kutte ut sentralbordet. Nå skal det globaliseres.

Siemens har levert utstyr til Netcom siden oppstarten for ti år siden. Siemens har også levert en del av programvaren Netcom bruker for å gi sine kunder tjenester.

Men Netcom ønsket seg mer og spurte Siemens om man kunne lage en sentralbord-løsning for mobile brukere. Trådløs Bedrift, som Netcom kaller systemet, er nå klar i en ny versjon og nå er produktet blitt voksent.

    Les også:

Trådløs Bedrift har vært i salg i to og et halvt år, men har så langt fått 30.000 brukere. Nå signaliserer Netcoms sjef for bedriftsmarkedet, Steinar Bakke, en langt tyngre satsning.

Et annet og sikrere tegn på at sysemet er blitt mer modent, er at Siemens har bestemt seg for å globalisere produktet de har utviklet for Netcom. Hovedkvarteret i München har laget brosyrer og trener nå opp både selgere og teknikerer på det de kaller mT wireless switchboard product.

For Trådløs Bedrift er blitt et avansert system etter at Netcom har fått på plass alt de har bedt om. Det er bare en stor hake ved systemet: Alle brukere må bli Netcom-abonnenter.

Egentlig har Netcom bare åpnet opp det sentrale administrasjonssystemet de selv bruker til å styre sine kunder. På samme måte som en kundebehandler kan endre oppsett og nummer, kan en bedrift selv gå inn og bruke svært avanserte funksjoner.

Den viktigste muligheten er å kunne spesifisere hvilke mobilbrukere som skal motta samtalen når noen ringer bedriftens hovednummer. I tillegg kan man sette opp grupper, for eksempel for selger som arbeider med samme produkt, slik at når en kunde ringer til en selger som er opptatt, går samtalen videre til neste ledige selger.

En annen viktig mulighet er muligheten ansatt får til å overføre samtaler til hverandre mobiler, eventuelt med tresifferede kortnummer. Mange bedrifter ønsker også å kunne ta ut statistikk på forbruk.

- En gjennomsnittelig liten eller mellomstor bedrift kan reduserer telekonstandene sine med 23 prosent, viser regnestykker Siemens har gjort, forteller Bakke. Besparelsene kommer gjennom at man slipper å betale for to telefonabonnementer per bruker og den for mange ganske dyre telefonsentralen.

Sentralbordet er nå en webside med alle avanserte funksjoner, men den kan brukes fra alle typer PCer bare man kobler til en mobiltelefon.

I tillegg kommer besparelser på at en ansatt er fritatt fra å sitte på et sentralbord.

Den nye versjonen av Trådløs Bedrift inneholder flere spennende nyheter.

Den største nyheten er at Netcom har koblet sitt system tett til Microsoft Outlook. Får telefonen blir satt over til en ansatt, sjekkes Outlook-kalenderen. Står det møte der, penses samtalen videre til neste forhåndsbestemte person. Systemet sjekker også om du er opptatt i telefonen og setter eventuelt videre.

Netcom arbeider også med en stor nyhet som vil gi ytterligere reduksjon i hvor mye tid man bruker på å styre sentralbordet. Dette er talestyring. Når du ringer blir du bedt om å si hvem du vil snakke med, men dette vil ikke komme med i versjonen som slippes i oktober. Netcom har dog selv tatt det i bruk på sitt interne sentralbord.

- I løpet av 3-5 år vil 60 prosent av små og mellomstore bedrifter gå over til bare å bruke mobil, tror Bakke.

Til toppen