BRUDD: Netcom-dekningen i utlandet forsvant for svært mange brukere i helgen. Årsaken var et kabelbrudd, ifølge mobilselskapet. (Foto: Harald Brombach)

Netcom: – Komplisert kabelbrudd

Kunder i utlandet mistet dekningen.

Et kabelbrudd på Østlandet gjorde at Netcom-kunder i utlandet verken fikk ringt eller sendt tekstmeldinger. Dette skjedde fredag formiddag. Nærmere midnatt var det fortsatt problemer.

Problemet berørte trafikken inn og ut av Norge. «Mange» kunder var berørt i «mange land», kunne kommunikasjonsdirektør Severin Roald i Netcom fortelle til Dagbladet.

– Grunnet brudd på en kabel har vi problemer med trafikken til og fra Norge. Kunder som ringer eller bruker data innenlands er ikke berørt. Vi dirigerer nå trafikken en annen vei og jobber parallelt med å reparere kabelen. Vi forsøker å løse problemene så fort som mulig og beklager på det sterkeste de ulempene dette medfører for våre kunder, opplyste selskapet fredag.

Severin Roald i Netcom måtte i helgen beklage at kundene fikk store problemer med mobildekningen i utlandet.
Severin Roald i Netcom måtte i helgen beklage at kundene fikk store problemer med mobildekningen i utlandet.

Dagen etter kunne NTB melde om enkelte SMS-forsinkelser, men at tjenestene til Netcom for øvrig var friskmeldt lørdag midt på dagen.

Dermed måtte et ukjent antall tusen nordmenn med Netcom-abonnement på reise klare seg uten mobildekning i et helt døgn.

«Svært komplisert»

Spørsmålet som melder seg er hvordan et kabelbrudd kan få så store konsekvenser.

Netcom ønsker ikke å gå nærmere inn på hvor hendelsen skjedde, utover at en kabel ble ødelagt et sted på Østlandet. Det skyldes sikkerhetshensyn.

– Har ikke Netcom redundans, altså flere kabelstrekk i det aktuelle området?

– Ja, men dette har vært et svært komplisert brudd. Det fikk ringvirkninger andre steder i systemet vårt, forteller Netcoms kommunikasjonsdirektør Severin Roald til digi.no mandag morgen.

Underveis har fokuset vært å rette feilen så raskt som mulig. Roald forteller om en hektisk tid hvor teknikerne deres jobbet på spreng. Så kommer tiden for analyse og å lære av hendelsen.

– Nå er det viktig at vi lærer av det som skjedde. Vi skal se på detaljene. Dette må vi gjøre sammen med underleverandører, sier han.

Det er fortsatt ikke klart hvor mange av kundene deres som ble rammet av utfallet. - Feilraten fra Norge og til utlandet var lavere enn fra utlandet og den andre veien. Blant de som befant seg utlands var det flere som ble berørt. Det var mange kunder i mange land. Tale fikk vi opp å gå sent fredag. Utover lørdag formiddag hadde vi også problemer med SMS. Nå ser alt stabilt ut, sier Severin Roald til digi.no.

Til toppen