Netcom må også stoppe prishopp

Først fikk Telenor nei til økte mobilpriser. Nå får også NetCom smekk på fingeren - av Forbrukerombudet.

Den nye momsen har gitt teleselskapene et problem. Skal du øke prisene, må du si fra minst to måneder før. I forrige uke ble det klart at Telenor ikke hadde gjort dette og fikk korreks fra Post- og teletilsynet. Nå er det NetCom som har fått et problem. Selskapet har mottatt et skarpt brev fra Forbrukerombudet som krever at NetCom stopper sin prisøkning.


NetCom satte opp prisene fra 1. januar, og varslet prisendringene bare to dager tidligere.

"Dette er i strid med NetComs abonnementsvilkår og med forskrift om offentlig telenett og - teletjeneste, der det heter at kundene skal varsles direkte om prisendringer minst to måneder før endringene trer i kraft."

"Forbrukerombudet ber om en bekreftelse på at NetCom i framtiden ikke vil foreta prisendringer uten å varsle kundene minst to måneder på forhånd. Dersom en slik bekreftelse ikke er mottatt innen 12. januar, vil Forbrukerombudet uten ytterligere varsel kunne fatte forbudsvedtak mot vilkåret med tvangsgebyr."

NetCom blir også bedt om en redegjørelse for hvorfor selskapet har valgt ikke å varsle kundene.

Selskapet vil foreløpig ikke kommentere saken overfor digitoday.no.

Til toppen