NetCom må utnytte nettet

De milliardene NetCom har brukt på bygge ut mobilnettet kan umulig tilbakebetales med ren mobiltrafikk. Nå må ledelsen i selskapet snart fortelle oss hva de skal utvikle av nye tjenester. De kan starte med Internett-aksess, mener finansredaktør Jørgen Christiansen.

Når ringeprisen faller, ikke minst på samtaler til NetComs kunder, blir eierne i selskapet nervøse. Så langt har lavere ringepris medført at folk ringer mer. Nettoeffekten har vært høyere inntekter.

Den tiden er snart forbi, og det blir spennende å se reaksjonen.

Vi føler oss på ganske trygg grunn om vi antar at resultatet etter første kvartal 1998 ikke blir noe å hoppe i taket av. Ringeminuttene har trolig vært lave i januar og februar, men meget høye mars. Samtidig forventer vi at selskapet har økt antall kunder med omtrent 17.000 kunder. Det har vært dyre kunder. I sum tror vi markedet kan bli skuffet over resultatene som kommer om en uke.

Det er imidlertid ikke noen grunn til å bli altfor pessimistisk på selskapets vegne. Forutsatt da at ledelsen gjør jobben sin.

NetComs utfordring består i at med fallende ringepriser er det begrenset hvor mye inntektene kan øke med dagens tjenestetilbud. Selv om selskapet tar markedsandeler fra både Telenor Mobil og gode gamle Telenor, betyr ikke det at inntektene øker.

For å få til økte inntekter må man tilby noe mer enn bare mobile samtaler. De ekstratjenestene som tilbys i dag; mobilsvar, data, faksløsninger og tekstmeldinger, er på langt nær nok.

Spørsmålet er hva selskapet kan tilby med basis i de milliardene som er investert i nettet.

Etter det vi kan se, er det ikke så rent lite.

I realiteten har NetCom bygget noe langt mer enn et mobilnett. Basestasjonene er knyttet til en mengde sentraler med meget god funksjonalitet. Mellom basestasjonene og sentralene har selskapet leid datalinjer av andre aktører. Selskapet kan også, hvis det vil, sette opp radiolinker mellom sentralene. Uansett løsning, NetCom sitter på et intelligent nett for digital datatrafikk.

Den investeringen må utnyttes. Derfor må nye tjenester og produkter utvikles og tilbys i privat- og bedriftsmarkedet.

Det som kanskje er lettest å se for seg, er at selskapet tilbyr datatrafikk til bedriftsmarkedet. Vi snakker ikke bare om mobil datatrafikk, men mer om den typen tjenester som vil tilbys det øyeblikket tale og data for alvor "smelter sammen". Det kan imidlertid ta noe tid. Ikke er teknologien moden, og ikke er kundene modne.

En annen tjeneste som imidlertid bør kunne tilbys ganske så umiddelbart er Internett-aksess. Også her er det mulig å tilby den tjenesten som en "ikke-mobil" tjeneste. Med prefiks på plass er det egentlig bare å sette i gang.

Det ville vært et spenstig tiltak!

Hva venter de på?

Til toppen