NetCom og Disney med skandinavisk webtjeneste

Selskapene NetCom Systems AB og Disney Online skal sammen lansere en innholdstjeneste på Internett. Fredag kom pressemeldingen om oppstart i oktober, men ytterligere opplysninger vil de ikke ut med. Informasjonssjefen i NetCom er lei seg for det.

NetCom Systems AB har inngått en avtale med amerikanske Disney Online om et innholdssamarbeid på internettbaserte tjenester. Avtalen gjelder for Norge, Sverige og Danmark.

digi.no kontaktet informasjonssjef Robert Hultman i NetCom Systems for ytterligere informasjon, slik det sto i pressemeldingen fra selskapet.

- Jeg tenkte på det at det står man kan kontakte selskapene for ytterligere informasjon i pressemeldingen. Vi kan ikke gi ut ytterligere informasjon. Vi skal ha en pressekonferanse 30. september og 1. oktober, innen det kan vi ikke fortelle mer enn det som står i pressemeldingen, sier han.

- Angrer dere på at pressemeldingen ble sendt ut?

- Nei, vi angrer ikke, men normalt sender vi ikke ut pressemeldinger før vi kan fortelle alt. Det er bare litt ulykkelig at vi har gått ut med denne. Vanligvis mener vi at har man sagt A, må vi si B, men ikke i denne saken. Innholdstjenester er et nytt område for oss, avtalen er underskrevet, så nå måtte vi fortelle aksjonærer og finansielle kontakter om avtalen, sier Hultman.

- Hvor lang bindingstid er det på avtalen mellom Disney og NetCom?

- Det vet jeg faktisk ikke, sier informasjonssjef Hultman.

I pressemeldingen fra NetCom Systems AB er administrerende direktør Anders Björkman sitert med følgende uttalelse:

"Avtalet innebär ett strategiskt steg på Internetmarknaden for NetCom. Samarbetet kommer att ge befintliga kunder ett stort mervärde , men det kommer även att vara mycket interessant som en fristående tjänst."

Tjenesten skal lanseres i oktober samtidig i alle de skandinaviske land, i etterkant av pressekonferanse 30. september i Stockholm og København og i Oslo 1. oktober. Det kommer til å være vesentlig den samme tjenesten i de tre landene, men i hver sin språkdrakt.

NetCom har blant andre den svenske mediemogul Jan H. Stenbeck og Kinnevik på eiersiden og er et selskap med godt kjennskap til medier. En allianse på det norske forbrukermarkedet vil sannsynligvis utfordre både Schibsted og Telenor på SOL-siden og Orkla Media pluss Egmont når det gjelder HjemmeNett-satsingen.

The Walt Disney Company har hittil kjørt en streng linje når det gjelder lisensiering av online-aktivitetene til partnerne sine. Disney lar for eksempel ikke Nordens største mediekonsern, Egmont med Europa-lisens på Disney-produkter, få lov å utnytte Andeby og Donald på nettet i nasjonale versjoner.

Alt skal sentralstyres fra California.

Donald-tjenesten i Norge er ett eksempel (se relatert nettsted i høyre margen) på det. Den fungerer som markedsføring av den siste utgivelsen med beskrivelser av bladet, kombinert med masse bakgrunnsinformasjon inkludert portretter av Andeby-beboerne; kun én avisstripe med klassisk Donald er gjengitt på hjemmesidene.

Til toppen