Netcom satser på Blackberry

Overtar alle kundene til teleselskapet Trigcom.

Netcom begynner nå å selge smarttelefonen Blackberry fra kanadiske Research In Motion (RIM) i alle sine kanaler.

RIMs produkter har, foruten et mindre bidrag fra TDC og Telenor, for det aller meste vært solgt i Norge gjennom den mindre teleoperatøren Trigcom, som er ledende på Blackberry og tilhørende tjenester i Norden.

Overtar kundene

Netcom overtar nå hele kundebasen til Trigcom. Sistnevnte skal fremdeles drifte den nødvendige infrastrukturen for de Blackberry-spesifike tjenestene, samt drive salg og support som før.

- Vi overtar deres rundt 6.000 norske Blackberry-kunder, sier Netcoms kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus til digi.no.

Blackberry er kjent som en av verdens sikreste smarttelefoner, med sine avanserte krypteringsløsninger, datakomprimering og informasjonsflyt mot bedrifters interne nettverk.

Taper terreng

Blackberry var lenge markedsleder blant smarttelefonbrukerne i USA og Canada, men har selv i hjemmemarkedet tapt terreng mot både iPhone og Android de siste årene.

Avtalen mellom Netcom og Trigcom markerer imidlertid en klar satsing på Blackberry for landets nest største mobilselskap. Samtidig slutter nå Trigcom å være teleoperatør etter drøyt fem års fartstid.

- Først og fremst har vi valgt å utvide samarbeidet medNetcom. Vi har jobbet med dem siden starten, men fant ut at vi kan jobbe bedre ved å sette Netcom i front, for å skape vekst, sier administrerende direktør i Trigcom, Helge Birkeland til digi.no.

- Er ikke dette en innrømmelse av at satsingen på Blackberry har feilet?

- Du kan selvfølelig formulere det den veien. Dette er en erkjennelse av at Trigcom for egen maskin har slitt med å få nok oppmerksomhet rundt produktene og tjenestene vi leverer, sier Birkeland. Han ønsker ikke å kommentere hva Netcom betaler for kundemassen deres.

Trigcom-sjefen forsikrer at alle kundene skal få like god support som tidligere. Overgangen skal ellers ikke medføre noen endringer i Trigcoms virksomhet. Ifølge Birkeland er operasjonen snarere en rendyrking av virksomheten som tilbyder av støttefunksjoner til Blackberry, som Trigcom drifter på egen serverpark i Oslo.

Blackberry har i Norge så langt slått best an i finanskretser, blant advokater og i bedrifter eller forvaltning med spesielle sikkerhetskrav.

Den lave markedspenetrasjonen gjør nok likevel at nordmenn flest aldri har sett en Blackberry i bruk. Netcom håper nå å endre på det.

- iPhone har etablert seg mye sterkere her til lands, men dette handler også en del om markedsmakt. Trigcom er ikke størst, mens Netcom og Telenor har pumpet iPhone de siste tre årene. Nå får vi mulighet til å spre Blackberry bedre, sier Vederhus.

Netcom skal i første omgang tilby Blackberry-modellene Bold 9780 og Torch 9800, nå altså med sine egne simkort for første gang.

Trigcom fortsetter også salget som før. De kan også levere RIMs ferske nettbrett PlayBook, men foreløpig bare i amerikansk utgave, uten norsk språk.

    Les også:

Til toppen