NetCom skal tjene på musikkventing

I utlandet er ventemusikk til mobiler blitt stor butikk og nå starter NetCom salget.

Nedlastbar musikk som erstatter ventesignalet er blitt milliardbutikk i Europa, USA og Asia.

Nå får godt over én million norske mobilbrukere tilgang til den populære tjenesten gjennom mobiloperatøren NetCom som lanseres på Øyafestivalen i dag.

Produktsjef i NetCom, Stephen Parsli, forteller til digi.no at tjenesten på sikt kan få like stor utbredelse som ringetoner.

- Ringetoner sier noe om identitet, det vil også denne tjenesten gjøre, sier han til digi.no.

Tjenesten har fått navnet Jukebox og tilbyr musikk i stedet for det vanlige ventesignalet når man ringer noen. Abonnenten kan velge hvilken sang som skal spilles, alt ettersom om det er kjæresten, bestemor eller sjefen som ringer.

Jukebox kan bli en ny gullgruve for NetCom.

-Denne tjenesten har i løpet av kort tid blitt en stor hit i utlandet, sier produktsjef Stephen Parsli i NetCom.

Han peker spesielt på Italia og Spania som allerede har fått en penetrasjon på opptil elleve prosent av markedet. Korea var første ute med tjenesten, men også Tyskland og Israel har kommet langt. Tilsvarende innholdstjeneste kom til Sverige for ett år siden.

Telefonica i Spania har fått 1,2 millioner faste brukere i løpet av ni måneder, en markedspenetrasjon på 11 prosent. Både T Mobile Group og Vodafone Italy har allerede passert en halv million faste brukere, mens T Mobile USA har opplevd store kapasitetsproblemer på grunn av uventet stor etterspørsel.

Analyseselskapet Ovum beregner at markedet for såkalte «ringback tones» vil omsette for over fire milliarder kroner i Vest-Europa i løpet av tre år.

Mobilkunder som velger Jukebox må betale ti kroner i måneden i tillegg til 25 kroner på sang. Brukeren kan velge mellom 400 sanger i NetComs arkiv som tilpasses forskjellige mottakere.

Musikktilbudet varierer fra VGs topp på ti hits til gamle slagere og humoristiske norske innslag, forteller Parsli. Brukeren kan når som helst gå inn på NetComs web-side eller Wap-kanal og bruke et selvbetjeningsverktøy for å hente opp profil eller endre sanger.

Berit Skog, førsteamanuensis ved NTNU, er enig, og mener at ringback tones kan sees som et ledd i et stadig større personlig mobilkonsept.

– Denne tjenesten blir en ny måte å personliggjøre mobiltelefonen på. Du kan legge inn favorittlåta, og på denne måten signalisere til alle hva slags musikk du hører på akkurat nå. Eller man kan for eksempel bruke en melodi med humor, og på denne måten signalisere andre typer personlige trekk, sier Skog.

Hun antar at tjenesten kan appellere spesielt til tenåringer og unge voksne.

Til toppen