BEDRIFTSTEKNOLOGI

NetCom-tabbe til 40 millioner

Telenor Mobil satte i januar ned prisen på alle tekstmeldinger til én krone i den villfarelse at NetCom hadde redusert sine priser til 99 øre. Hvem som vant og tapte på NetCom-tabben kan jo diskuteres, men faktum er i hvert fall at Telenor fikk et forsprang på konkurrenten - en luke NetCom nå betaler 40 millioner kroner for å tette.

Øystein Kvistad
25. feb. 2000 - 12:12

Fra og med første april reduserer NetCom prisene på å sende en tekstmelding fra 1,50 kroner til 99 øre for alle kontantkunder, mens @Kontant-kundene får redusert prisen fra 99 øre til 89 øre per melding, opplyser NetCom i en pressemelding.

Alt i alt "koster" prisereduksjonen NetCom 40 millioner kroner, men prisreduksjonen vil erfaringsmessig føre til en pen økning i trafikkvolum, så det er ingen teleoperatør som blir liggende blødende tilbake etter prisfallet.

- Den ekstra lave prisen på @Kontant underbygger vår strategi om å gi kunder som kommuniserer med oss via Internett, lavere ringepriser og billigere tekst-meldinger, sier informasjonssjef Guri Wormdahl i pressemeldingen.

NetCom har hatt en økning i antallet tekstmeldinger fra null til 50 millioner fra første kvartal 1997 til siste kvartal 1999. I desember sendte hver NetCom-kunde i snitt bortimot én tekstmelding hver dag.

I fjerde kvartal 1999 utgjorde tekstmeldinger hele 9 prosent av NetComs omsetning.

Les mer om bakgrunnen for NetComs prisjustering i artikkelen "NetCom-tabbe gav billigere tekstmeldinger".

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.