NetCom opplyser at selskapet ved årsskiftet satt med 745.089 kunder, noe som gir en markedsvekst i fjor på knappe 210.000 kunder, mens tilsvarende nysalg for Telenor Mobil lå på vel 530.000. Dette er imidlertid ikke nok for NetCom for å holde på markedsandelen i totalmarkedet for GSM i Norge.
Med bare 28 prosent av nysalget, endte NetComs totalmarkedsandel på GSM ved årsskiftet på 29,5 prosent, eller en marginal nedgang på 0,3 prosent på ett år.
Siden Norge har et mobilduopol er situasjonen tilsvarende motsatt for Telenor Mobil. Selskapet styrker seg marginalt i markedet, og sitter ned 70,5 prosent av GSM-markedet ved årsskiftet etter å ta tatt 72 prosent av kundene.
Tilsammen er imidlertid de to selskapene ansvarlig for at Norge ligger i verdenstoppen med tanke på mobiltetthet. Av 100 innbyggere har 62 mobiltelefon, etter at landet fikk nesten 740.000 nye GSM-brukere i fjor. Totalt har Norge nå 2,75 millioner mobilbrukere. Av disse kjøpte 1,4 millioner nye mobiltelefoner, ifølge statistikk fra Elektronikkbransjens Servicekontor som ble sluppet tirsdag.
Så langt i år har fire selskapet signert avtaler med Telenor Mobil og NetCom som gir tilgang til operatørenes mobilnett. De fire selskapene er Sense Communications, GTS, Tele 1 Europe og Site Communication.
Mobilpenetrasjon Norge per 31.12.99
Mobilnett | 31.12.99 | 31.12.98 | Endring | |
Telenor: GSM | 1.783.432 | 1.259.940 | 532.492 | |
NetCom: GSM | 745.089 | 535.892 | 209.197 | |
NMT 900* | 95.624 | 167.167 | (71.543) | |
NMT 450* | 120.648 | 143.415 | (22.767) | |
Sum: | 2.744.793 | 2.106.414 | 757.896 | |
Befolkning**: | 4.473.600 | 4.445.000 | ||
Penetrasjon: | 62% | 47% |
*= NMT-nettene eies og drives av Telenor Mobil.
**= Folkemengde per 1. oktober 1999. Kilde: Statistisk sentralbyrå. Mobilkundekilder: Telenor og NetCom.