BEDRIFTSTEKNOLOGI

NetCom tester WAP-handel

I sommer vil en testgruppe prøve ut NetComs løsning for handel med varer og tjenester både fra mobiltelefonen (WAP) og Internett. De første varene som tilbys er CD-er fra Boxman, pizza fra Peppe's, konsert- og fotballbilletter, samt artikler fra Aftenposten.

Frode Eriksen
26. mai 2000 - 08:48

NetCom planlegger å etablere et varehus på Internett inneholdende både fysiske varer, men det vil også være mulig å kjøpe informasjonstjenester, noe artikler fra Aftenpostens arkiv er et eksempel på. Denne formen for handel er først og fremst rettet mot såkalte mikrotransaksjoner, som NetCom definerer som transaksjoner for inntil noen hundre kroner.

Avhengig hvordan testen i sommer går vil tjenesten lanseres til høsten, inkludert det NetCom kaller for "kampanjepriser" for å venne folk til å handle på denne måten.

Direktør for produkt og strategi i NetCom, Bjørn Erik Reinseth sier at selskapet med dette beveger seg et skritt nærmere bank og finansnæringen. - Vil både utfylle og konkurrere med banker og kredittkortselskap.

- Vi har jobbet et halvt år med et handelskonsept, som er en løsning med ulike aksessformer og flere betalingsmåter. Betalingen kan skje vis mobilfakturaen eller en egen e-handelsfaktura.

- Dette er ikke veldedighet sier Reinseth, selv om det ikke tas gebyr for transaksjonene via mobiltelefonen. Dette er innbakt i avtalene som selskapet har inngått med underleverandørene.

Løsningen for betalingsformidlingen er levert av Siemens og More Magic Software. I tillegg lanserer NetCom en elektronisk måte å kjøpe samtaletid til mobiltelefonen på for kontantkortkunder. E-refill innebærer at du kan fylle opp kontantkortet online via NetComs portal på Internett eller fra mobiltelefonen (WAP) ved å lage en transaksjon fra en VISA-konto og direkte over på kontantkortet.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.