BEDRIFTSTEKNOLOGI

NetCom varsler omlegging og dyrere mobiltelefoner

NetCom varsler en viktig endring for seg selv, kundene og mobilprodusentene. Skal du ha ny telefon, bør du kjøpe nå.

24. jan. 2002 - 07:03

Telia-eide NetCom GSM ASA er for tiden det selskapet som subsidierer mobiltelefoner mest her hjemme. Binder du deg til selskapet for et år, subsidierer selskapet din nye mobiltelefon med opptil 2000 kroner.

Snittet ligger ifølge NetCom på rundt 1000 kroner per solgte terminal, men Elkjøp selger Ericsson T65 for 3300 kroner uten abonnement og til 1400 kroner med NetCom-tilknytning. Vil du være Telenor-kunde, får du bare 300 kroner i rabatt for samme telefon.

Dette har gitt NetCom en rekke nye kunder i fjerde kvartal, men nå er det snart slutt. For NetCom vil nå fokusere mer på seg selv. Årsaken er todelt.

NetCom, Telenor og de andre mobilselskapene har siden sent på 90-tallet levd i en symbiose med de store mobilprodusentene, det vil si særlig Nokia, Ericsson og etter hvert Siemens.

Slik har samarbeidet fungert: Kunder ville ha stadig mindre og bedre telefoner. Ved å bli kunde hos et av mobilselskapene, fikk de hyggelige avslag i telefonprisen. Dette har fungert så lenge det enten har strømmet til nye kunder eller eksisterende kunder har ønsket seg bedre telefoner.

Men nå trekker NetCom i bremsen, noe som er dårlig nytt både for kunder som ønsker seg nye telefoner og for produsenter som Nokia og Ericsson.

- Vi mener at vi har kommet til et punkt der de fleste norske, voksne mennesker nå har en ganske bra mobiltelefon. Hovedgruppen av brukerne ønsker seg primært en ganske liten telefon som har lang standby-tid, sier Bjørnar Storeheier, informasjonskonsulent i NetCom, til digi.no.

Det har ikke dukket opp noen nyvinninger de fleste brukere absolutt "må" ha. Det er bare en mindre gruppe kunder som (foreløpig) ønsker seg GPRS og fargeskjerm, mener NetCom.

I mangel av drahjelp fra mobilprodusentene, må NetCom nå stå mer på egne ben. Storeheier varsler derfor et snarlig kraftig kutt i NetComs subsidiering.

Storeheier underbygger sin påstand om at de fleste er lite avanserte brukere ved å fortelle at bare halvparten av NetComs brukere benytter mobilsvarer. Stemmer NetComs analyse, vil mobilsalget ligge og bremse fremover inntil billigere telefoner med for eksempel større skjermer, MP3-spillere eller UMTS-tjenester lanseres.

Og redusert subsidiering vil direkte ramme salget.

- Kortsiktig er dette dårlige nyheter for Nokia, Ericsson og Siemens, medgir Storeheier.

For samarbeidet med Nokia og Ericsson koster NetCom dyrt - både i penger og på andre måter.

- Vi har oppdaget at mange folk først og fremst har kjøpt en telefon og svarer når de blir spurt at de har et "Nokia-abonnement". Det viser hvor mye vi har hjulpet produsentene i deres markedsføring. Nå skal vi fokusere mer på oss selv, vi kan ikke leve med at vi bare blir sett på som en tjeneste som følger med et annet produkt, sier Storeheier til digi.no.

- Vi må derfor fokusere mer på tjenester og priser som kundene vil ha. Merkenavnet NetCom må bli langt mer fremtredende. Vi har begynt på jobben, blant annet med en stor kampanje om "samme pris hele tiden". Dette er en NetCom-tjeneste der vi ikke nevner en mobiltelefon i hele tatt.

Men Storeheier medgir at det ikke er lett å lage tydelige og brukervennlige tjenester som skiller seg ut.

- Det vil ta tid, men vi vil fokusere mer på NetCom fremover. Det vil imidlertid sikkert komme perioder igjen der vi velger å øke subsidieringen, sier Storeheier.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra