NetCom vil gi kundene mer innhold

Nå nytter det ikke lenger bare å selge ledig kapasitet i mobilnettet. Nå skal mobilselskapet NetCom øke fokus på å distribuere innhold til kundene. - Det er viktig å være nær kunden, og NetCom vil flytte seg så nær kunden i verdikjeden som mulig, sier nytilsatt direktør for Internett i NetCom, Haakon Klæbo.

NetCom ønsker nå å sette fokus på innhold og nye tjenester for kundene. Portalen Mother er et eksempel på en slik tjeneste og i løpet av sine første 6 levemåneder har den nådd 50.000 registrerte brukere. Tjenesten er spesiallaget for ungdom, men brukes av andre grupper i så stor grad at NetCom allerede i fjor startet arbeidet med flere lignende tjenester.

Og det er den store bruken av litt eldre kunder på dagtid som gjør at NetCom nå ser på velger forretningsfolk som den neste gruppe med egen nisje.

Klæbo kom til NetCom etter å ha vært med på å bygge opp Tele 2 siden 1996 og alt nå sier han at sier allerede nå at NetCom vil endres og være et annet selskap om bare få år.

- Vi regner med at mobilt Internett vil ta av om 2-3 år og målet vårt er er å bli den ledende aktøren på området, sier Klæbo som hevder at prognosene selskapet jobber etter viser at det i 2003 vil være flere brukere av mobiltelefonen mot Internett enn dagens datamaskiner.

- Startfasen av denne utviklingen er dagens WAP-tjenester, men etter hvert som man vil kunne kjøre høyere hastigheter gjennom mobilnettene, vil nye tjenester dukke opp. Og i den nye verdenen har tradisjonelle teleaktører nå økt fokus på innhold.

- WAP er en tidlig start på det som kommer. Vi vil se tjenester som for eksempel det å bestille ekstra hestekrefter til bilen din via mobiltelefonen. Dette er ikke fremtiden. Slike løsninger finnes alt i dag, sier Klæbo som mener det derfor er viktig å være nær kunden, og helst så mange kunder som mulig.

- Først når du eier kundeforholdet kan du bygge nye tjenester for kundene. Og vi tror det er et ønske fra kunden at han eller hun finner all informasjon på ett sted, og der vil NetCom være.

Klæbo ser for seg at utviklingen vi har sett de siste årene vil fortsette i enda raskere tempo, og sier at et av verdens største selskap om fem år er mest trolig ett vi ennå ikke har hørt noe om i dag. - Vi vil også le av dagens teknologiske løsninger på samme måte som svært mange lo av Internett for fem år siden.

Til toppen